هر آنچه که باید در خصوص ارزش تجاری پوست و چرم گوسفندی بدانید را در این مطلب توضیح داده ایم . امیدواریم که موثر باشد . 


پوست گوسفند و بز بطور تجاری به عنـوان یـک فـرآورده جنبـی ایـن دام هـا نـسبت بـه گوشت و الیـاف آن هـا محـسوب مـی شـود . ایـن مـسئله تـاثیر مهمـی در دیـدگاه دامـدار و کشتارکننده در مراقبت از دام در زمان پرورش و توجه به صدماتی که در حین زنـدگی دام به آن وارد می شود، می گذارد.

 

نوشته مرتبط : معرفی گوسفند سات داون 

 

 

دیدگاهی که در گذشته به علت قیمت نـسبتاً پـائین پوسـت منجر به برداشت نادرست از ارزش این فرآورده و در نتیجه عدم مراقبت کـافی هـم بوسـیله دامدار و هم در کشتارگاه در زمان پوست کنی و محافظت های بعـدی مـی شـد، خوشـبختانه در شرایط فعلی تاحد زیادی برطرف شده و این محصول جایگاه خـود را از یـک فـرآورده فرعی در حد تولید اصلی گوسفند و بز بالاخص در کشورهای تولیدکننده پوست بالا بـرده است.

 

در مورد گوسفند مغانی در این مطلب بیشتر بخوانید . 

 

لذا به دلیـل اهمیـت موضـوع و همچنـین نقـشی کـه ایـن محـصول در سـودآوری و درآمدزایی صنایع چرم سازی و در نهایـت در اقتـصاد ملـی دارد، لازم اسـت کـه بـه منظـور جلــوگیری از کــاهش ارزش اقتــصادی آن بــا رعایــت ضــوابط فنــی و بهداشــتی در دوره پرورش، حین و بعد از کشتار از بـروز مـواردی کـه باعـث ضـایع شـدن پوسـت و همچنـین  بعضی از آسیب های احتمالی که مانع ساختن چرم مرغوب میشود، پیشگیری نمـود. مـسلماً کسب اطلاعات بیـشتر توسـط دامـدار و دبـاغ از خـصوصیات پوسـت و نحـوه نگهـداری و فرآوری آن منجر به تولید مرغوبتر و مطلوبتر این محصول مهم از دام خواهد شد.