دانستی ها جالب درباره گوسفند

ساده ترین راه برای خرید گوسفند زنده

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

پرورش جوجه بومی یکروزه

 


جوجه‌های یکروزه باید تا چند هفته اول در محلی گرم، نگهداری شوند. این محل معمولاً شامل یک منبع تولید کننده گرما و یک سرپناه می باشد که دمای لازم را برای پرورش جوجه‌ها تأمین و حفظ می کند. منبع تولید کننده گرما ممکن است برقی، گازسوز یا نفتی باشد.
بطور کلی در مورد محل نگهداری جوجه‌ها، با توجه به مناطق مختلف جغرافیایی، باید ۴ عامل؛ عایق بندی، تهویه، منبع گرم کننده و منبع خنک کننده مورد توجه قرار گیرد.
دمای محل نگهداری جوجه‌های یکروزه در ابتدا باید حدود۳۲ تا ۳۵ درجه سانتی گراد باشد، با رشد و پردرآوردن، به تدریج نیاز آنها به دمای محیط کاهش می یابد و باید کم کم دما را کاهش داد، تا در ۹-۷ هفتگی به حدود ۲۲ درجه برسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

نقش نمک در تغذیه دام زنده

نمک را می توان جزء جدانشدنی از جیره غذایی انواع دام زنده تلقی کرد . کمبود این ماده معدنی تاثیر به سزایی در کاهش بازدهی تولیدات دامی به خصوص در گوسفندان به همراه دارد . عواملی متعددی زمینه کاهش درصد نمک کافی بدن این حیوانات را ایجاد می کند از جمله این عوامل می توان موارد زیر را ذکر کرد : 

بیشتر در دوران شیرواری به علت دفع نمک از طریق شیر است.‌‌
در دامهای درحال رشد، تغذیه با جیره‌های حاوی نمک کم و یا عاری از نمک (مثل غلات)‌‌
در آب و هوای گرم به علت تعریق و دفع سدیم، ممکن است کمبود نمک اتفاق بیافتد
پتاسیم زیاد، جذب سدیم را توسط گیاه کاهش می دهد و تغذیه مداوم با این گیاهان با پتاسیم زیاد میتواند منجر به کمبود نمک شود.‌ 

 

از دقیق ترین قیمت گوسفند زنده را در این بخش مشاهده کنید . 

 

برای اینکه در تغذیه گوسفندان و سایر دام های زنده قادر به حداکثر بازدهی باشیم باید دامداران توجه بیشتری به این ماده مفید داشته باشند .به دلیل اینکه میزان نمک جیره مورد نیاز هر گله متفاوت است ، برای کارایی بیشتر حتما از جیره نویس مهار برای راهنمایی بیشتر کمک بگیرید . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

اثر قوچ در گله گوسفندان

در یکی دیگر از سلسله مقالات آموزشی که در این وبلاگ در مورد آموزش دامپروری ارائه می دهیم قصد داریم که در خصوص یک موضوع مهم که برای مدیریت تولید مثل گله می تواند بسیار مفید واقع شود به نام اثر قوچ مطالبی را ارائه دهیم . در ادامه برای آشنایی هر چه بیشتر با این موضوع کاربردی و مهم مطالعه این مطلب را به شما دامداران گرامی توصیه می کنم . امیدوارم که از این روش استفاده کرده و هرچه زودتر نتیجه بگیرید . 

 

مقاله مورد پسند : آشنایی با علائم بیماری گاو ها 

 

 

قوچ

اگر بدنبال نرخ آبستنی و بره زایی بیشتر هستید، در هر مقطعی از سال که میخواهید قوچ ها یا نربزها را وارد گله نمایید، بهتر است اینکار ، ناگهانی انجام شود. لفظ "ناگهانی" بدین معنی است که ماده ها از حداقل یک ماه قبل نباید هیچ مواجهه ای با نرها داشته باشند؛
یعنی نه آن ها را ببینند، نه صدایشان را بشنوند و به ویژه بوی نرها را نباید استشمام کنند که مورد آخر (بو) از همه مهمتر است. برای این منظور باید نرها حداقل در فاصله 200 متری از ماده ها در جهت باد نگهداری شوند. بعبارتی باد نباید بوی نرها را به ماده ها برساند. سپس در روز قوچ اندازی یا کل اندازی، نرها باید بطور ناگهانی وارد گله شوند . این کار باعث تحریک شدید میش ها شده و به تنهایی می تواند موجب همزمانسازی فحلی ماده ها تا بیش از 60 % در داخل فصل و افزایش دوقلوزایی شود و در خارج از فصل هرچند به تنهایی اثربخش نیست، اما باعث نتیجه بهتر هورمون تراپی یا روش های دیگر القاء فحلی خواهد شد. به این اثر مثبت ورود ناگهانی نرها به گله "اثر قوچ" یا "اثر نربز" و بطور کلی "اثر نر" می گویند.

 

در مورد متوسط وزن گوسفندان چه می دانید ؟ با کلیک کردن می توانید این مطلب را مطالعه نموده و اطلاعات مفیدی را بدست آورید . 

علت اثر نر چیست؟ 
دلیل اصلی آن وجود مواد شیمیایی خاص در ترشحات بدن قوچ یا نربز است که اصطلاحاً به آن فرومون گفته می شود. این مواد از طریق سیستم بویایی میش یا ماده بز روی مغز آن ها اثر گذاشته و باعث افزایش ترشح هورمون های گنادوترپین در آن ها و در نتیجه فحلی تقریباً همزمانشان می شود. همچنین مشاهده نر و شنیدن صدای نر نیز باعث تحریک بیشتر ماده ها می شود.

 

چرا اثر نر باید ناگهانی باشد؟ 


تصور کنید که همیشه در محیطی کار می کنید که بوی سیر فضا را پر کرده است. گیرنده های مخاط بینی شما حساسیت خود را به بوی سیر از دست داده و دیگر متوجه آن نخواهید شد. اما اگر شخص تازه واردی به آن محل وارد شود، بلافاصله آن بو را حس خواهد کرد. در خصوص علائم شنیداری و دیداری نیز به همین صورت است و در صورت مواجهه دائم، حساسیت گیرنده های بدن به آن ها کم خواهد شد. اثر نر نیز دقیقاً همین گونه عمل می کند. میش و ماده بزی که دائماً با نر باشند، حساسیت خود را به فرومون نر از دست میدهند و این ماده شیمیایی دیگر تاثیر شگرف خود را بر محور مغز و دستگاه تولیدمثل ماده نخواهد داشت. اما وقتی نر و ماده مدتی از هم دور باشند (حداقل یک ماه) گیرنده های مخاط بینی ماده به شدت به فرومون نر حساس شده و به محض مواجهه با آن، سیستم مغزی (هیپوتالاموس-هیپوفیز) و متعاقب آن تخمدان میش یا ماده بز تحریک خواهد شد و تعداد زیادی از ماده های گله رفتار فحلی نشان خواهد داد. لذا از این مزیت طبیعی (اثر نر) هیچ گاه نباید چشم پوشی کرد. چرا که بدون صرف هزینه برای هورمون یا تغذیه میش ها و ماده بزها موجب افزایش نرخ آبستنی و دوقلوزایی در گله می شود و بعبارتی کم خرج ترین ابزار مدیریتی برای بهبود بازده تولیدمثل است که متاسفانه در گله های گوسفند و بز ایران جدی گرفته نشده و از این موهبت رایگان بهره گرفته نمی شود. متاسفانه در اکثر گله ها، یا نرها در تمام طول سال داخل ماده ها هستند یا اگر در بخشی از سال جدا نگه داشته میشوند، در آغلهای مجاور ماده ها هستند و لذا ماده ها به بو، صدا و تصویر آن ها عادت کرده و در صورت اختلاط، اثر مفید نر بروز پیدا نخواهد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

موی بز چیست ؟

موی بز
موی بز از جمله الیافی است که پوشش غالب بزهای کشور را تـشکیل مـی دهـد . میـزان تولید موی بز در نژادها و منـاطق مختلـف متفـاوت اسـت و بـا احتـساب 350 گـرم بـه ازای هرراس حدود 6500 تن موی بزی در کشور تولید می شود.

موی بـز غالبـاً بـه صـورت خـود مصرفی روستاییان و عشایر برای تهیه طناب و سیاه چادر بکـار مـی رود. مـو ی بـز در اغلـب نقاط ایران مانند استانهای لرستان ، کردستان، همدان، زنجان ، قـزوین ، آذربایجـان شـرقی و غربـی، اردبیـل، مازنـدران، سـمنان، فـارس، خوزسـتان، کرمانـشاه، سیـستان و بلوچـستان، خراسان، بوشهر، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد تولید میشود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
َAli Dabirirad