دانستی ها جالب درباره گوسفند

ساده ترین راه برای خرید گوسفند زنده

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

نکات کلیدی در دامداری

مهم ترین نکات کلیدی که هر دامدار در صورت عمل کردن به آنها با موفقیت روبه رو خواهد شد عبارتند از : 

بهره گیری از یک جیره بندی صحیح 

واکسیناسیون سرموقع دام ها

مدیریت درست تولید مثل گله

کنترل و پیشگیری بیماری های دامی 

آموزش و یادگیری موارد مربوط به دامپروری 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

اهمیت مصرف جو در تغذیه گوسفندان

جو محصولی مغذی و دانه ای است که در خوراک دهی به گوسفندان ، مصرف آن از اهمیت فراوانی برخوردار است . این گیاه خوش خوراک به دلیل مغذی بودن ، برای گوسفندان بسیار می تواند مفید باشد . اگرچه که مصرف زیاد و نامتعادل آن می تواند سبب مشکلاتی نظیر نفخ و اسیدوز شود اما باید بدانید که استفاده صحیح از آن به روند سود دهی گله گوسفندان شما بسیار کمک خواهد کرد . 

به طور معمول جو سالم قابلیت هضم خوبی نداشته و باید آن را به صورت آسیاب شده در اختیار گوسفندان خود قرار دهید . 

برای کسب اطلاعات دقیق در مورد تغذیه گوسفندان سری به سایت http://bazargosfand.com بزنید . 

بسیاری از دامداران و دامپرورانی که در زمینه پرواربندی مشغول هستند با گرانی های نهاده های دامی دچار مشکلاتی می شوند . به همین سبب سعی می کنند درصد مواد مغذی جیره را با کاهش محصولاتی مانند جو جبران نمایند که خود می تواند بر روند سوددهی گله تاثیر گذار باشد . 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

برخی از مهم ترین دلایل کاهش شیر در گله گوسفندان کدام اند ؟

کاهش میزان شیر تولیدی موضوعی ناخوشایند برای دامداران به حساب می آید ، چرا که این مورد به طور مستقیم بر میزان درآمد این افراد تاثیر گذار است . دلایل و علل مختلفی برای کاهش شدید شیر تولیدی در گله گوسفندان و گاو ها وجود دارد که به معرفی برخی از این موارد خواهیم پرداخت . 

۱- مصرف سموم گیاهی، مایکوتوکسینها و هرگونه عواملی که به شدت سبب کاهش ماده خشک مصرفی می شوند می توانند دلیل کاهش شدید و ناگهانی در تولید شیر باشند. باید توجه کنید که گاوهای اوایل شیردهی اولین گروهی هستند که تحت تاّثیر قرار می گیرند.

وجود گیاهان گروه سرخس ها، میوه بلوط، گاز سیلو، مقادیر زیاد نیتروژن غیر پروتئینی (مثل اوره)در مخلوط غله ها و وجود مایکوتوکسین ها در علوفه (سیلاژ) و دانه های غلات سمی هستند.

 

با کلیک کردن می توانید با موضوع مدیریت بهینه در شغل دامپروری آشنا شوید . 

 

۲- تغذیه بیش از حد غلات و یا چربی، نشاسته و کربوهیدرات های غیر ساختمانی بر عملکرد شکمبه و متابولیسم اثر میگذارد. مصرف غلات به صورت ماده خشک بایستی به ۵/۲ درصد وزن بدن گاو محدود شود. بخش کنسانتره ای جیره نیز بایستی به میزان ۵۵ تا ۶۰ درصد ماده خشک در مرحله پیک تولید باشد(تولید شیر بیشتر از ۴۰ کیلوگرم). این میزان برای تولیدهای کمتر حدود ۵۰-۴۰ درصد می باشد(تولید شیر کمتر از ۳۵ کیلوگرم).

۳- دربرخی مواقع کمبود ویتامین B12می تواند دلیل کاهش شدید تولید شیر باشد. به ویژه در گاوهای پرتولید که ذخایر کبدی آنها محدود است. به میزان ۱ تا ۶ میلی گرم ویتامین B12تزریق کنید(اثر تزریق در گاو طی ۵ تا ۱۰ بروز می یابد).

۴- جیره های نامتوازن (دچار کمبود)از دلایل دیگر افت تولید است. علوفه و جیره را از لحاظ ترکیبات کنترل کنید. نمونه های TMR را به آزمایشگاه فرستاده و کنترل کنید( از لحاظ پروتئین، چربی، خاکسترو NDF).

۵- عفونت ها و بیماری ها نیز دلیل کاهش شدید تولید شیر هستند. گاوهای دارای عفونت دچار تب می شوند(دمای بالاتر از ۳۹٫۵ درجه). شروع ناگهانی اسهال می تواند به دلیل BVD، سالمونلا، واسهال خونی زمستانه از دلایل کاهش ناگهانی تولید است.

۶- دسترسی ناکافی به آب و یا آب بی کیفیت نیز دلیل کاهش تولید است.

۷- کاهش تولید همچنین پس از دوره پیک تولید و اواخر شیردهی نیز می تواند رخ دهد که به دلیل تغذیه نامناسب است. به ویژه در گله هایی که از چندین جیره TMR استفاده می کنند. کاهش ناگهانی در تولید مواقعی رخ می دهد که جیره گاوها از جیره ای به جیره ای دیگر با اختلاف بیش از ۱۵-۱۰ درصد در میزان ماده خشک مصرفی تغییر یابد.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad