بیماری آنتروتوکسی چیست ؟


آنتروتوکسی بیماری حادی است که گوسفندان را در همه سنین ، بخصوص بره ها را مبتلا می سازد و اغلب حیوانات را هنگامی مبتلا می سازد که وضع تغذیه ، آنها عالی است و خوراک فراوانی چون شیر علف یا دانه در دسترشان است . این بیماری برای شیرخوار را از یک روزگی تا ۱۲ هفتگی ، برههای پرواری ۳ ماه تا یکساله ای که به آنها دانه فراوان خوارنده و حیوانات مسن تری که شورای فراوان خورده باشند را مبتلا می سازد ، و به نام های پرخوری ، قلوه نرمی ، سرخ روده نیز گفته می شود .
از علائم بیماری مرگ سریع است و در اکثر حالات گوسفندان را مرده می یابد .

 

بیماری گوسفند

 

و چنانچه امکان دیدن مبتلایان وجود داشته باشد ، حیوان به هوا می جهد ، و بر روی زمین افتاده ، حرکات تشنجی (لرزش دست و پا و کوبیدن سر به زمین از خود نشان می دهد و سرانجام در مدت چند دقیقه تلف می شود . برای تشخیص بیماری باید سه قسمت از نواحی روده کوچک که بیش از همه قرمز و تیره می شود بریده دو سر آن گره زده و فورا به آزمایشگاه فرستاد . 


واکسیناسیون بر علیه این بیماری از واجب ترین امور بهداشتی است که پرواربند ، می بایستی قبل از مرحله آخوربندی بره ها انجام دهند ، زیرا تغییر رژیم وجود غذای زیاد و حرص و ولع بره ها را برای خوردن غذای زیاد بهترین شرایط بروز این بیماری را هنگام پرواربندی فراهم می کند . میزان واکسن مصرف ۲ میلی لیتر در هر سن ، ۲ میلی متر دو هفته پس از اولین تزریق و تکرار ۳ میلی لیتر حدود ۱ سال پس از آخرین تزریق (حیوان در ۲ هفته آخر آبستن نباشد).

 

با سایر مقالات من که در مورد گوسفند می باشد ، اینجا بیشتر آشنا شوید . 

 

ببیماری دامی