دانستی ها جالب درباره گوسفند

ساده ترین راه برای خرید گوسفند زنده

۱۴ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

همه چیز درباره کله پاچه

کله پاچه یک غذای سنتی در خاورمیانه و قفقاز جنوبی می باشد که روش طبخ آن در کشورهای مختلف، تقریبا مشابه می باشد. کله پاچه و جگر یک غذای سنتی و قدیمی است که از گذشته تا به امروز هنوز در بین افراد شهرت دارد و بسیاری صبح زود برای خوردن کله پاچه به طباخی ها مراجعه می کنند. کله پاچه غذایی بسیار پرانرژی و چرب است  و کسانی که دارای چربی خون هستند و یا کلسترول و اسید اوریک خون آن ها بالا است و مبتلا به نقرس هستند می بایست از خوردن آن اجتناب ورزند، چون کلسترول آن در خون رسوب کرده و موجب سکته مغزی و قلبی می شود.  در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد کله پاچه و فواید و مضرات آن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم بتوانیم در مصرف این ماده غذایی پرچرب و خوشمزه راهنمایی های لازم را به شما ارائه کنیم.

کله پاچه

کله پاچه و اجزای آن

همانگونه که گفتیم کله پاچه یک غذای خوشمزه و اما بسیار چرب می باشد که طرفداران بسیاری به خصوص در ایران دارد. کله پاچه در ایران در مکانهای خاصی به نام کله پزی و یا طباخی تهیه می شود. واحد شمارش کله پاچه “دست” می باشد. کله پاچه گرچه غذای لذیذی است اما مصرف آن به طور مداوم برای افرادی که چربی بالایی دارند، ممنوع می باشد؛ چون باعث بیماری ها و مشکلات بیشتری خواهد شد.

طباخی ها برای پختن کله پاچه زمان بسیاری را صرف می کنند، زیرا این غذا به زمان پخت زیادی نیاز دارد. همچنین تهیه مواد لازم و کله گوسفندان و همچنین تمیز کردن و آماده نمودن آن ها برای پخت نیز زمان زیادی از آنان می گیرد. معمولا کله پاچه را با لیمو ترش و نان سنگک سرو می کنند. کله پزی ها از صبح زود مغازه خود را باز می کنند و مشتری ها برای خوردن کله پاچه به آنها مراجعه می نمایند.

اجزای کله پاچه

کله پاچه از اجزای مختلفی نظیر جگر، چشم، زبان، مغز، سیرابی و شیردان، بناگوش تشکیل شده است. هر کدام از این قسمت ها مزه ی خاص خود را دارد که ممکن است برخی قسمت ها به مزاج بعضی افراد لذیذ و خوشمزه نباشد. معمولا چشم قسمت محبوب کله پاچه می باشد که اکثر افراد آن را دوست دارند. در ادامه در مورد برخی قسمتهای کله پاچه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می ‌دهیم.

  • مغز

مغز گاو و گوسفند حدوداً به اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد که معمولاً خوردن آن توصیه نمی شود؛ البته ترکیب چربی هایی نظیر تری گلیسیرید و کلسترول موجب افزایش جذب کلسترول و در نتیجه افزایش چربی خون می شود.

  • زبان

طبق هرم ماده غذایی زبان معادل با ۳ واحد گوشت می باشد که بدن انسان نیز  روزانه به همین مقدار گوشت نیاز دارد و نباید بیشتر از این مقدار مصرف کند. زبان دارای ویتامینه B1 و B12 نیز می باشد که نقش بسیاری در خونسازی و عملکردی سیستم ایمنی بدن  دارد.

پاچه

پاچه معادل دو واحد گوشت است و برای کسانی که بدنشان دچار سستی است و نیاز به محکم نمودن اندام هایشان دارند، مناسب است. طبع پاچه گوسفند سرد می ‌باشد. رقیق کنندگی خون، التیام دهنده زخم ها و افزایش شیردهی مادر از خواص پاچه گوسفند می باشد. پاچه نسبت به سایر قسمت ها از چربی کمتری برخوردار است و منبع مناسبی برای پروتئین می‌باشد و برای کسانی که دچار پوکی استخوان هستند و استخوان های آن ها مرتبا دچار شکستگی می‌شود، مناسب است؛ اما در عین حال مصرف بیش از دوبار آن در ماه توصیه نمی شود.

بهترین و بدترین قسمت در کله پاچه

مغز گاو و گوسفند به دلیل داشتن کلسترول و چربی بسیار بالا جزء قسمت های از کله پاچه هست که خوردن آن توصیه نمی شود. بنابراین برای حفظ سلامتی خود تا حد امکان از خوردن مغز خودداری کنید. بهترین قسمت در کله پاچه نیز پاچه آن می باشد، چون چربی آن نسبت به سایر قسمت ها کمتر است و دارای خواصی می باشد که به آنها اشاره کردیم.

خواص موجود در کله پاچه

کله پاچه سرشار از ویتامین هایی نظیر ویتامین B، روی و آهن می باشد. بناگوش (گوشت صورت) دارای پروتئین زیادی است که پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. مغز نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین B12 می باشد. البته این نکته را در نظر بگیرید، ویتامین B حلال در چربی می باشد و جذب آن ها توسط کبد انجام می شود، بنابراین مصرف بیش از اندازه آن می ‌تواند موجب آسیب رساندن به کبد شود.

کله پاچه همچنین باعث تقویت بافت استخوان می‌شود و برای کسانی که از درد استخوانی رنج می‌برند، می‌تواند مفید باشد و باعث تقویت استخوان های آن ها شود.

از جمله خواص سیرابی این است که نسبت به کله پاچه دارای چربی کمتری می باشد و برای افرادی که ناراحتی معده و اثنی عشر دارند، مفید است چون بافت سلول‌های مخاط معده را ترمیم می کند.

مضرات موجود در کله پاچه

کله پاچه دارای کلسترول بسیار بالایی می باشد (به عنوان مثال خوردن یک مغز معادل خوردن هشت تخم مرغ می باشد). کلسترول موجود در آن در رگ ها رسوب خواهد کرد و در نتیجه موجب گرفتگی رگ ها و در نهایت سکته مغزی و قلبی خواهد شد. کله پاچه غذایی بسیار سنگین می باشد که هضم آن دشوار است؛ بنابراین توصیه می شود که در وعده صبحانه مصرف و از خوردن آن در وعده شام جلوگیری شود. چون ممکن است باعث بی خوابی و ناراحتی های معده گردد.

در نظر گرفتن این نکته نیز ضروری می باشد؛ کسانی که کله پاچه مصرف می کنند باید به طور مداوم تحرک نیز داشته باشند؛ تحرک و خوردن کله پاچه با یکدیگر رابطه مستقیم دارد و به کسانی که بدون تحرک هستند خوردن کله پاچه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چون به دلیل کالری، چربی و کلسترول بالای آن مشکلاتی نظیر چاقی مفرد، کلسترول و چربی خون بالا و بسیاری از موارد دیگر را برای فرد ایجاد می کند.

تغذیه مطلوب برای پرورش گوسفند نیز یکی از مهم ترین معیارها برای داشتن کله پاچه ای سالم است که دامداران مجموعه بازار گوسفند همواره به آن توجه دارند برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده می توانید با ما تماس بگیرد.

نتیجه گیری

 

در نهایت از این مطلب می ‌توان نتیجه که مصرف کله پاچه در حد اعتدال (ماهانه یکی، دوبار) برای افرادی که ناراحتی خاصی ندارند مشکلی نخواهد داشت. چون ویتامین ها و برخی دیگر از مواد مورد نیاز بدن را دارا می باشد. اما مصرف بی رویه آن می تواند مشکلات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و سلامت انسان را به خطر بیاندازد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

فواید و مضرات گوشت قرمز

همانگونه که میدانید هر ماده ی غذایی مضرات و فوایدیی را دارد که نخوردن و یا زیاده روی در مصرف آن می تواند عواقب جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد. گوشت قرمز نیز یکی از این مواد غذایی است که دارای فواید و مضرات خاص خود است.منظور است گوشت قرمز ،همان گوشت پستانداران می باشد که نسبت به گوشت مرغ و ماهی از میزان آهن بیشتری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم در مورد فواید و مضرات گوشت قرمز و میزان مصرف متعادل آن، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

فواید و مضرات گوشت قرمز

فواید گوشت قرمز

  • انرژی بالا

یکی از فوایدیی که برای گوشت قرمز می توان در نظر گرفت انرژی بالای آن است.گوشت قرمز دارای کالری فراوان می باشد (۱۰۰ گرم  گوشت قرمز حاوی ۲۰۶ کیلو کالری است) . مصرف میزان مناسبی از کالری به شما در انجام کارهای روزمره و کم شدن میزان خستگی در زمان انجام فعالیت هایی که به انرژی زیادی نیاز دارند،کمک می کند. هر فرد بالغ به طور تقریبی به ۲۰۰۰ کالری نیازمند می باشد.

  • منبع پروتئین

از دیگر فواید گوشت قرمز ، وجود پروتئین های فراوان در آن است ( هر ۱۰۰گرم گوشت حاوی ۱۷٫۱ گرم پروتئین میباشد).گوشت قرمز یک منبع غنی از پروتئین می باشد.پروتئین نقش اصلی در ساختار آنزیم ها ، سیستم دفاعی و هورمون های بدن را داراست و با فراهم کردن بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی با اهمیت، تاثیر بسزایی در رشد بدن دارد.تاثیر پروتئین در رشد بدن در کشورهایی که سرانه مصرف این ماده بیشتر است ، مشخص می باشد.در این کشورها افراد دارای میانگین قد بلندتری هستند.

  • منبع ویتامین

وجود ویتامین ها ارزش غذایی گوشت قرمز را دو چندان می کند.گوشت قرمز از ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B1، برخوردار است.گرچه مقدار ویتامین B1 در گوشت زیاد نیست اما همین مقدار تاثیر زیادی در افزایش استقامت بدن ، قابلیت انعطاف پذیری بیشتر و افزایش میزان انرژی را در بدن دارد و همچنین از خشک شدن و پوسته پوسته شدن بدن نیز جلوگیری میکند و استقامت بیشتری به فرد می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ۷خاصیت باورنکردنی گوشت گوسفند را مطالعه کنید.

  • منبع آهن

همانطور که می دانید آهن نقش بسزایی در ساختار گلبول های قرمز دارد و افرادی که بدن آنها از میزان آهن کافی برخوردار نباشند دچار کم خونی خواهند شد.

فواید و مضرات گوشت

  • منبع فسفر

فسفر موجود در گوشت تاثیر فراوانی در افزایش رشد و تراکم استخوان ها دارد و هر ۱۰۰ گرم گوشت قرمز حاوی ۱٫۹ گرم فسفر است.

مضرات گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند باعث بالا رفتن فشار خون، افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی،کلسترول خون و سبب مبتلا شدن به برخی از سرطان ها شود.

سرطان روده بزرگ ،سرطان پانکراس،سرطان غدد لنفاوی،سرطان کیسه صفرا و … از جمله سرطان هایی است که با زیاده وری در مصرف گوشت قرمز،احتمال ابتلا به آنها افزایش می یابد.

گوشت قرمز همچنین به دلیل داشتن اسیدهای اشباع فراوان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

گوشت قرمز همچنین به دلیل داشتن اسیدهای اشباع فراوان ،ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.نقرس یکی دیگر از بیماری های است که در اثر استفاده بی رویه از گوشت قرمز به وجود می آید و جزو مضرات گوشت قرمز محسوب می شود. مقدار اسید اوریک خون در بیماری نقرس افزایش می یابد. اسید اوریک از تجزیه پروتئین ها به وجود می آید و همانگونه که می دانید ، گوشت منبع قابل توجه ای از پروتئین می باشد .

میزان تعادل مصرف گوشت قرمز

همانگونه که گفته شد گوشت قرمز دارای مزایایی می باشد که در صورت عدم مصرف آن ممکن است بدن دچار مشکلاتی شود  اما در مقابل، زیاده روی در آن نیز می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد . متخصصان میزان مصرف متعادل گوشت قرمز را برای یک فرد سالم به طور میانگین ۷۰ گرم در روز و یا ۵۰۰ گرم در هفته در نظر گرفته اند. مصرف بیش از این مقدار می تواند موجب بیماری های قلبی و عروقی و سرطان های مختلف شود که به آنها اشاره کردیم.

بهتر است در هنگام مصرف گوشت قرمز نکاتی را نیز در نظر بگیرید :

  1. از قسمت های کم چرب گوشت قرمز برای پخت استفاده نمایید.
  2. گوشت های ارگانیک که بدون هورمون و آنتی بیوتیک هستند خریداری کنید.
  3. گوشت قرمز را همراه با گیاهان معطر نظیر رزماری، آویشن، جعفری و… مصرف نمایید.چون این گیاهان حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشند که اثرات منفی گوشت قرمز را کاهش می دهد.
  4. مصرف میوه ها در کنار گوشت قرمز ، عوارض آن را کاهش می دهد.
  5. ادویه کاری ، زنجبیل و سیر نیز از آسیب های زیاده روی در مصرف گوشت قرمز جلوگیری می کند. سیر موجب دفع سموم از بدن می شود ، زنجبیل باعث بهبود عملکرد روده ها و هضم سریع تر مواد غذایی از جمله گوشت خواهد شد و زردچوبه درارای خاصیت ضد سرطانی است که همراه با فلفل تاثیر چند برابر خواهد داشت.
در این مقاله سعی کردیم در مورد فواید و مضرات گوشت قرمز نکاتی را بیان کنیم. امیدواریم که اطلاعات خوبی را در موردفواید و مضرات گوشت قرمز به شما منتقل کرده باشیم .
بازار گوسفند مرجع فروش گوسفند زنده در سراسر تهران بدون تعطیلی آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی می باشد.
برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

خرید گوسفند زنده

بازار گوسفند عرضه کننده انواع دام زنده در سراسر تهران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی می باشد.

ارزان ترین قیمت و بهترین خدمات را با ما تجربه کنید.

مرکز خرید دام زنده | قیمت گوسفند زنده | خرید بره

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

فواید گوشت بوقلمون برای بدن انسان

گوشت بوقلمون را می توان جزو با ارزش ترین گوشت ها محسوب کرد.اغلب وقتی که می خواهیم در مورد فواید انواع گوشت ها صحبت کنیم، گوشت بوقلمون را فراموش می کنیم با این حال گوشت بوقلمون غنی ترین گوشت در داشتن پروتئین است.

فواید گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون، میوگلوبین کمی دارد ( پروتئینی که در گوشت های قرمز بیشتر یافت می شود ) و به همین دلیل بیشتر  در دسته گوشت های سفید جای می گیرد.این گوشت مزه ای شبیه به گوشت مرغ داشته اما طعم آن قوی تر و بافت خشک تری دارد و از محبوبیت زیادی در کشورهای آمریکا،کانادا،انگلستان و ایرلند برخوردار است.

ارزش غذایی :

ارزش غذایی گوشت بوقلمون با توجه به تغذیه و محیط پرورش می تواند متفاوت باشد اما با این وجود درصد بالایی از انواع مواد مغذی را می توان در این گوشت یافت.

اگر قصد خرید بوقلمون را دارید می توانید با ما تماس بگیرد.

ویتامین ها :

گوشت بوقلمون حاوی انواع ویتامین های B3 ،B6 ،B2 ،B5 ،B12 ،B1 می باشد . گروه ویتامین های B نقش مهمی در سلامت ما ایفا می کنند و در فرایندهای ضروری بدن مانند عملکرد عصبی و تولید هورمون ها نقش دارند و کمبود آن می تواند باعث افسردگی شود.

مواد معدنی :

در گوشت بوقلمون می توان انواع مواد معدنی ضروری و مهم مانند سلنیوم ، فسفر ، روی ، پتاسیم ، آهن ، منیزیم ، سدیم ، کلسیم و مس را یافت.

گوشت بوقلمون

برخی از فواید گوشت بوقلمون

آهن : مصرف کافی آهن به دلیل نقشی مهمی که در بازسازی و رشد بدن دارد بسیار حائز اهمیت است . در سراسر جهان حدود ۱٫۵ میلیارد نفر از کمبود آهن رنج می برند که به مسئله ای شایع بین جوامع کشورها تبدیل شده است .

فسفر : مصرف کافی فسفر به سلامت استخوان ها کمک می کند و کمبود اثرات منفی به دنبال دارد.به خصوص برای کودکان که در خطر راشیتیسم ( نرمی استخوان ) می باشند.

روی : عنصر روی برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است و نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن دارد و در تولید پروتئین بدن نیز مهم است.

همانند سایر گوشت های قرمز گوشت بوقلمون نیز ترکیبات جالب دیگری مانند کارنوزین و کراتین را داراست.

کارنوزین : از ترکیب دو آمینو اسید histidine و bata alanine  تشکیل شده اند که دارای خواص ضدپیری و محافظتی از قلب هستند.

کراتین : کراتین عمدتا در بهبود عملکرد های ورزشی ، استقامتی و عضلانی کاربرد دارد.

نتیجه گیری :

گوشت بوقلمون در مقایسه با گوشت گاو  و گوشت گوسفند حاوی مقادیر بیشتری از انواع مواد مغذی است و میزان کالری کم تری نیز در صورت استفاده به بدن شما می دهد و وزن شما متعادل تر می شود. در کل گوشت بوقلمون یک غذای کاملا مغذی و خوشمزه و مفید محسوب می شود.

مرکز خرید دام زنده

ارائه دهند مناسب ترین قیمت دام زنده در سراسر تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

چند نژاد خاص از گوسفندان ایرانی

گوسفند بهمئی

گوسفندان بهمئی سفید رنگ هستند اما لکه های قهوه ای و سیاه نیز در بدن این نژاد از گوسفندان دیده می شود.جمعیت این گوسفندان روبه کاهش است و جزو نژادهای درحال انقراض محسوب می شوند.

گوسفند بهمئی بیشتر در منطقه کهکلیویه و بویراحمد دیده می شود و بازده ای لاشه ای نسبتا خوبی در حدود 50 درصد را دارا می باشند.نژاد گوسفندان بهمئی همچنین می توانند شیری حدود 300 گرم در طول روز تولید کنند و در دوره رشد روزانه 160 گرم وزن بگیرند.پشم تولیدی سالیانه گوسفند بهمئی به 1.2 تا 2 کیلوگرم می رسد.

وزن نر بالغ این نژاد حدود 61 کیلوگرم و ماده 40 کیلو گرم است.

گوسفند سنگسری

گوسفند سنگسری را بیشتر می توان در تهران و سمنان مشاهده کرد. گوسفندان سنگسری در دسته گوسفندان دنبه دار سبک و رنگین قرار می گیرند.رنگ این گوسفندان بیشتر آهویی ،سفید و سیاه می باشند.درصد راندمان این گوسفندان پس از ذبح در حدود 46 درصد است و می توانند 350 گرم شیر را در روز تولید کنند.پشمی که این گوسفندان در سال می توانند تولید کنند به 2 کیلوگرم نیز می رسد که بازدهی 50-90 درصدی را به همراه دارد.

وزن نر بالغ گوسفند سنگسری 49 کیلوگرم و ماده 37 کیلو گرم است.

گوسفند مغانی

گوسفند مغانی جزو نژادهای گوشتی ایران محسوب شده و بیشتر در مناطق سردسیر اردبیل ،آذربایجان شرق و خراسان شمالی یافت می شوند . طیف رنگی گوسفندان مغانی بیشتر کرمی است و بدنی رنگین دارند.این گوسفندان بازده ای لاشه ای خوبی داشته و پس از ذبح در حدود نصف وزن گوسفند، گوشت می دهند.تولید پشم سالیانه گوسفند مغانی به 3.5 کیلو گرم نیز می رسد و شیر تولیدی روزانه آنان، 500 گرم است.

گوسفند مغان

 

 

وزن بره 6 ماه گوسفند مغانی در حدود 30 کیلوگرم می باشد و وزن نر بالغ 60 کیلوگرم و ماده 52 کیلوگرم است.

گوسفند مهربان

تراکم جمعیتی این نژاد در استان های همدان ،زنجان و بخش هایی از کردستان و استان مرکزی می باشد.

گوسفندان مهربان،گوسفندانی سنگین وزن و دنبه دار هستندکه  در دسته نژادهای گوشتی-پشمی قرار گرفته اند.رنگ این گروه سفید ،خرمایی و شکری است که لکه هایی در نقاط مختلف بدن آنان دیده می شود.در دوره پروار بندی می توانند از 120 تا 250 گرم در روز افزایش وزن پیدا کنند و درصد دوقلوزایی 14% دارند.شیر تولید گوسفند مهربان در طول روز 500 گرم و پشم تولیدی سالیانه 0.6 تا 2.5 کیلوگرم می باشد.

وزن نر بالغ گوسفند مهربانی 64 کیلوگرم و ماده 54 کیلوگرم است و بازده لاشه 45 درصد دارند.

برای اطلاع از قمیت گوسفند زنده با کارشناسان بازار گوسفند تماس بگیرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

انواع نژادهای گوسفندان ایرانی

نژادهای گوسفندان ایرانی به دلیل تنوع آب و هوایی و گستره جغرافیایی گوناگون، دارای تنوع زیادی است که هر نژاد خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارند.تقسیم بندی نژادهای گوسفندان ایرانی بر اساس شرایط اقلیمی و خصوصیات ظاهری و ژنتیکی انجام می گیرد که در این مقاله قصد معرفی این نژادها را داریم:

به گروهی از گوسفندان که دارای یک سری شباهت ها از لحاظ ظاهری و ژنتیکی هستند و بتوانند آن را به نسل های بعدی منتقل کنند یک نوع خاص از نژاد گوسفندی گفته می شود.

انواع نژاد گوسفندان ایرانی

کشور ایران در منطقه متعدل و خشکی قرار گرفته که بخش اعظم آن را بیابان ها و مناطق کم آب تشکیل می دهد اما با وجود این شرایط، گوناگونی اقلیمی و جمعیتی زیاد و متنوعی در ایران دیده می شود.کشور ما در چند سال گذشته همواره با خشکسالی و کمبود بارندگی مواجه بوده است که این مورد می تواند تاثیر چشمگیری بر دامپروری و مراتع این سرزمین بگذارد.

طبقه بندی گوسفندان ایرانی بر اساس شرایط اقلیمی

  • منطقه کوهستانی شمال کشور

این منطقه شامل استان های البرز،اردبیل و شمال خراسان است. در این مناطق به دلیل عوارض جغرافیایی و پوشش گیاهی و بارندگی نسبتا خوب گوسفندان می توانند رشد خوبی داشته باشند.نژادهای مغان ،سنگسری ،دالاق ،کردی خراسان ،افشاری و شال برای منطقه می باشند.

برای اطلاع از قیمت فروش دام زنده اینجا کلیک کنید.

  • منطقه نیمه خشک

در این ناحیه به دلیل کمبود بارندگی و رطوبت نسبی پایین و کمبود مراتع و علوفه ، نژادهای مقاومی پرورش می یابند که می توانند این شرایط را تحمل کنند.از انواع نژادهای گوسفندان ایرانی در این منطقه می توان به گوسفندان کرمانی ، فراهانی ،کلکوهی ، بلوچی و زندی اشاره کرد.

  • منطقه آذربایجان- زاگرس

منطقه شمال غرب ایران یک ناحیه کوهستانی است که در امتداد رشته کوه زاگرس ادامه پیدا می کند. در این منطقه بارندگی نسبتا خوب بوده و مراتع مناسبی جهت پرورش انواع دام وجود دارد.نژادهای ماکویی ،کردی ،سنجابی ،لری ،بهمئی را می توان، در نواحی ییلاقی و قشلاقی این منطقه یافت.

  • منطقه جنوب و جنوب غربی کشور

این ناحیه در نزدیکی  سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است. میزان رطوبت و وضعیت مرتعی خاصی دارد که نژادهای گوسفندان عربی خوزستان و ایلام سازگاری مناسبی با این نواحی دارند.

تقسیم بندی بر اساس ویژگی ها ظاهری و ژنتیکی

نژادهای بومی گوشتی-پشمی :

بلوچی ،کلکوهی ،ماکویی ،کرمانی ،نائینی ، فراهانی ،سنجابی

نژادهای بومی گوشتی-شیری :

شال ،افشاری ،لری ،سنجابی ،قزل ،مهربانی و لری بختیاری

نژادهای گوشتی :

مغانی ،شال ،افشاری ،کردی ،لری ،سنجابی ،قزل ،مهربانی ،زل ،دالاق ،زندی

همه ی نژادهای گوسفندان ایرانی به جز زل ( بدون دنبه ) و قره گل ( نیم دنبه ) ،از جمله گوسفندان دنبه دار می باشند که به رنگ های سفید،سیاه،قهوه ای،نخودی،خاکستری و... در ایران یافت می شوند.

چگونگی و  نحوه خرید گوسفند زنده  ،با مناسب ترین قیمت را از کارشناسان بازار گوسفند بپرسید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

ویژگی ها و کاربرد پشم گوسفند

پشم گوسفند از گذشته تا به حال بسیار مورد استفاده بشر برای تامین  لباس و پوشاک قرار گرفته و به عنوان یک ماده مفید و کاربردی شناخته می شود.پشم گوسفند به دلیل ویژگی های فیزکی و شیمیایی و کاربردی که دارد، همواره در صنعت نساجی مورد استقبال می باشد.

ویژگی های پشم گوسفند

جنس پشم از پروتئین و کراتین است که در ناخن ها،شاخ ها و لایه های خارجی پوست نیز یافت می شود.

الیاف مورد اسفاده انسان به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود . الیاف مصنوعی شامل انواع الیاف پلیمری و غیر پلیمری است اما الیاف طبیعی به چند دسته گیاهی (سلولزی)،معدنی (آزبست) و حیوانی تقسیم می شوند.

امروزه به دلیل افزایش استفاده از الیاف مصنوعی، استفاده از پشم گوسفند در صنایع نساجی کاهش قابل ملاحظه یافته است.

پشم گوسفند

نژاد گوسفندهای پشمی

انواع مختلفی از نژاد گوسفندی در جهان وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند و دارای یک نوع پوشش خاص هستند به همین دلیل گوسفندان از نظر نوع پشم به چند دسته پشم ظریف،متوسط،ب لند،پشم آمیخته،پشم قالی تقسیم بندی می شوند.

  • گوسفندان پشم ظریف :

قطر پشم این نوع از گوسفندان بین ۱۷-۲۳ میکرون و طول دسته الیاف آنها بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر است.این نوع از گوسفندان پشم ظریف بیشتر از نژاد مرینوس هستند.میزان پشم آنها در حدود ۴ کیلوگرم می باشد.

  • گوسفندان پشم متوسط :

پشم این نوع از گوسفندان ضخیم تر و درخشان تر می باشد و راندمان بالاتری نیز دارند.

  • گوسفندان پشم ب لند :

گوسفندان پشم ب لند به طور متوسط الیافی بین ۳۶-۵۰ میکرون دارند و طول این الیاف بین ۱۵ تا ۳۷ سانتی متر است.

  • گوسفندان پشم آمیخته :

ظرافت و نازکی پشم این دسته درحدود گوسفندان پشم متوسط است ولی از طول بیشتری برخوردار هستند.

  • گوسفندان پشم قالی :

پشم این دسته ترکیبی از چند نوع الیاف دیگر است . تارپشم حقیقی،الیاف مدولائی (هتروتیپ)،الیاف کمپ بخش های این دسته را تشکیل می دهند.

برداشت و چیدن پشم گوسفندان و دام ها

پشم گوسفندان و دام ها را باید در طول سال حداقل یکبار چید. طول و کیفیت پشم با توجه به عوامل ژنتیکی ،محیطی و نرخ رشد تعیین می شود. در بعضی مناطق می توان شاهد این مورد بود که پشم چینی دوبار در سال اتفاق می افتد.مزیت این کار بازگشت سریع تر سرمایه و تمیز بودن پشم از خاک و خار و خاشاک است . همچنین باعث افزایش احتمال قدرت تولید مثل در زمان های جفت گیری می شود.

نکات چیدن پشم گوسفندان و انواع دام

  1. پشم چینی بیشتر به وسیله دوکارد،قیچی،مواد شیمیایی ،پشم چین های دستی و انواع ماشین های برقی و موتوری انجام می گیرد.
  2. در زمان چیدن پشم، با توجه به دمای محیط و آلودگی های موجود در پشم گوسفندان، یک تا دو روز قبل از چیدن گوسفندان را کاملا شسته و گیاهان چسبیده به پشم را جدا کنید.گرده شویی باعث می شود که پشم گوسفندان راحت تر کوتاه شوند و به دستگاه برقی در صورت استفاده آسیب وارد نشود.

خواص،ویژگی ها و کاربرد پشم گوسفند و انواع دام ها

کاربرد و خواص پشم بیشتر درصنعت پوشاک و نساجی است ولی از این ماده مفید در صنایع دیگر مانند پارچه بافی و قالی بافیاستفاده می شود. علاوه بر این موارد پشم گوسفندان در تهیه انواع نمد،کلاه و پوتین کاربرد دارد.

در مورد ویژگی ها و کاربرد های پشم گوسفند می توان به موارد زیادی اشاره کرد اما چربی پشم یکی از مهم ترین محصولات دامی است که کاربر های فراوانی دارد.

چربی پشم : چربی پشم یا لانولین یکی از با ارزش ترین محصولات دامی است که به صورت یک موم زردرنگ می باشد و در صنایع گوناگون مانند تولید لوازم آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پشم گوسفند دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است که مانع رشد کپک ها و باکتری ها می شود این بدان معناست که لباس های پشمی نیازی به شستشوی منظم ندارند و بر خلاف الیاف مصنوعی پس از استفاده مجدد بوی تازگی می هند.

پشم در برابر لکه ها مقاوم است :

پوشش بیرونی پشم به دفع مایعات کمک می کند و در این نوع لباس ها لکه های کم تری نسبت به سایر لباس ها ایجاد می شود.

پشم با دوام است :

کشش طبیعی الیاف پشم بسیار خوب است و پارچه و لباس های ساخته شده از این جنس احتمال پاره شدن کم تری را دارند والیاف پشمی می توانند شکل خود نسبت به سایر الیاف، بهتر حفظ کند.

لباس های پشمی شما را در زمستان سرد و در تابستان گرم نگه می دارد :

پشم یک ماده شگفت انگیز در تنظیم دمای بدن است. در زمستان عایق پشم ،هوا گرم و خشک را در بدن حفظ می کند و در تابستان گرما و رطوبت بدن را بیشتر دفع کرده و باعث خنکی بدن می شود.

بازار گوسفند مرکز خرید دام زنده
خرید گوسفند زنده  به صورت شبانه روزی در سراسر تهران با حمل و نقل و ذبح رایگان
برای ثبت سفارش کافی است که با شماره ۰۹۱۹۷۱۲۴۰۱۱-۶۶۰۰۰۷۹۸ تماس بگیرد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

خواص جگر گوسفندی

جگر گوسفندی جزو غذاهای مفید و خوشمزه محسوب می شود که حاوی مواد مغذی زیادی است و در سلامت بدن انسان بسیار تاثیر گذار است.جگر گوسفند یک منبع شگفت انگیزی از انواع مواد مغذی می باشد که اغلب مردم درباره آن نمی دانند.

در این مقاله قصد داریم خواص جگر گوسفندی را به شما معرفی کنیم .

خواص جگر گوسفندی

جگر شامل موادی است که به حذف مواد سمی از بدن کمک کرده ودستگاه ایمنی و گوارش را بازسازی می کند.

جگر منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین ها،پروتئین ها،مواد معدنی،اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هاست.بسیاری گمان می کنند که ویتامین ها و مواد معدنی را فقط در سبزیجات و میوه ها می توان یافت در حالی که جگر منبع مغذی تر به حساب می آید.

خواص جگر گوسفندی

ویتامین ها :

ویتامین های موجود در جگر گوسفندی شامل ویتامین A،D،K،تمام گروه B ( از جمله ویتامین B-12 و اسید فولیک ) می شود.

ویتامین A : این ویتامین که محلول در چربی است و نقش یک کاتالیزور بسیار مهم در فرایندهای بیوشیمیایی بدن را دارد و برای جذب مواد مغذی ، رشد استخوان ها و باروری بسیار مهم است.

ویتامین B2 :ریبوفلاوین یا ویتامین B2، برای توسعه و عملکرد سلولی مهم است و همچنین در تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.

ویتامین B9: این ویتامین نقش مهمی در رشد سلول و تشکیل DNA دارد.

پروتئین :

پروتئین برای ادامه حیات بدن حائز اهمیت است و تقریبا در تمامی قسمت های بدن یافت می شود و از دیگر خواص جگر گوسفندی به شمار می آید.بیش تر از یک چهارم جگر گوسفندی و گاوی از پروتئین ساخته شده است و اسیدهای آمینه ضروری بدن را فراهم می کند.اسیدهای آمینه واحد تشکیل دهنده پروتئین ها هستند برخی از این اسیدهای آمینه را بدن می سازد اما برخی دیگر را باید از مواد غذایی دریافت کرد.

جگر منبع خوبی از پروتئین است . مصرف پروتئین باعث افزایش متابولیسم،کاهش اشتها،کمک به ایجاد عضله و حفظ عضلات در طی کاهش وزن می شود و از دیگر خواص جگر گوسفندی محسوب می شود.

در مورد سلامت دام و جگر باید به این موضوع توجه داشت که تغذیه مطلوب دام بسیار مهم است. مجموعه بازار گوسفند با در نظر گرفتن این مسئله همواره تلاش می کند که گوسفندان و دام ها در بهترین مراتع پرورش یابند.

مواد معدنی :

بسیاری از مواد معدنی مفید مانند آهن ،روی، کروم،فسفر،سلنیوم و… را می توان در جگر یافت که این ماده را از نظر ارزش غذایی در جایگاه خوبی قرار داده است.

برخی دیگر از خواص درمانی و مفید جگر گوسفندی و گاوی :

  • کولین : کولین در رشد مغزی و عملکرد بهتر کبد نقش دارد و همچنین یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری است که به رشد جنین کمک می کند.
  • مس  : مس در فعال کردن تعدادی از آنزیم ها نقش دارد و سپس به تنظیم تولید انرژی،متابولیسم و عملکرد مغز کمک می کند.
  • آهن : جگر منبعی مهمی از آهن است. آهن در حمل اکسیژن در بدن نقش دارد.

از مزیت های خوب دیگر جگر می توان به این مورد اشاره کرد که در مقایسه با بیشتر گوشت ها، کالری کم تری دارد در عین حال که شامل مواد مغذی زیادی نیز می باشد.

نقش کبد ( جگر ) در بدن :

جگر یک عضو حیاتی در بدن انسان ها و حیوانات است که وظایف زیادی دارد:

  1. پردازش غذا هضم شده
  2. ذخیره گلوکز، آهن،ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری
  3. پاکسازی و ذخیره سموم و داروها از خون

مضرات خوردن جگر

بسیاری درباره ی خوردن جگر نگران هستند و درمورد اینکه غذای سالمی است یا نه شک دارند.یکی از بیشترین نگرانی ها درباره خوردن جگر، مقدار کلسترول آن است . مردم گمان می کنند که کلسترول در مواد غذایی موجب بیماری های قلبی می شود.با این حال تحقیقات اخیر نشان میدهد که این موضوع برای اکثریت مردم درست نیست.از مضرات دیگر خوردن جگر این است که شاید حاوی سموم باشد.

 

خوردن جگر برای بدن بسیار مفید است وباید در ژریم غذایی مورد استفاده قرار بگیرد که البته برخی افراد طعم آن را دوست ندارند که می توان با استفاده از روش های مختلف مثل مزه دار و ترکیب با سایر مواد این طعم را کاهش داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

فواید سیرابی

سیرابی گوسفند و گاو همواره به عنوان یک غذا سالم شناخته می شود که طرفداران مخصوص خود را دارد.سیرابی گوسفند و گاو حاوی مقادیر زیادی از  پروتئین ،ویتامین و مواد معدنی ضروری است ،همچنین این ماده ی غذایی درصد چربی ، کالری و کلسترول پایینی دارد.

در این مقاله شما می توانید درباره خواص و طرز تهیه سیرابی مطلع شوید :

گوسفند و گاو در دسته نشخوارکنندگان قرار دارند.این جانوران به دلیل خوردن غذای زیاد در فرصت کم، نیاز به معده ای قوی دارند تا عمل گوارش را کامل انجام دهند.پستانداران نشخوار کننده معده چهار قسمتی دارند که شامل دو بخش بالایی و پایینی است که بخش بالایی شامل سیرابی و نگاری می شود و بخش پایینی نیز شامل هزارلا و شیردان است.

سیرابی

در هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشیم که سیرابی تازه بوده و بوی تعفن نداشته باشد.

اگر شما بخواهید سیرابی را در فصل زمستان و اوایل بهار خریداری کنید رنگ آن به دلیل تغذیه ای که بیشتر از علوفه خشک است تیره خواهد بود ولی در فصل تابستان و پاییز چون علوفه تازه است رنگ سیرابی روشن می باشد.

خواص سیرابی

  • منبع سلنیوم :

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان تلقی می شود که به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.همچنین به ایمنی بدن،کارکرد بهتر تیروئید و ایجاد DNA کمک می کند. گوشت،مرغ،غذاهای دریایی،تخم مرغ و برنج از دیگر منابع خوب برای دریافت سلنیوم هستند.

  • سیرابی حاوی مقادیر زیادی ویتامین B-12 :

ویتامین B-12 که در محصولات حیوانی یافت می شود در تشکیل DNA و گلبول قرمز و ساختن اکسیژن برای بدن بسیار حائز اهمیت است.

  • منبع روی :

روی ماده ای است که در بهبود زخم،افزایش عملکرد ایمنی بدن،لخته شدن خون،تولید مثل،عملکرد تیروئید،بینایی سالم و حس بویایی تاثیر گذار است.به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند روی همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش میدهد.گوشت قرمز و حبوبات نیز حاوی این ماده هستند.

تغذیه مطلوب و سالم دام در کیفیت غذایی سیرابی بسیار مهم است که این موضوع همواره مد نظر دامداران بازار گوسفند برای پرورش دام های خود می باشد.

طرز تهیه سیرابی

ابتدا سیرابی را با آب جوش خوب بشویید و چربی های اضافی را جدا کنید .

سپس آن را به قطعات کوچکتری تبدیل کرده و در حدود یک ساعت در محلول آب سرد و آب لیمو قرار دهید.

بعد از این شما باید آن را در یک ظرف قابلمه آب سرد قرار داده و پیاز ،سیر،نمک و زرد چوبه را اضافه کنید و در حدود ۳۰ دقیقه بجوشانید تا کاملا نرم و پخته شود.

برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرد.

منبع : www.livestrong.com

مرکز خرید دام زنده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

مزایای دامداری

اهمیت دامداری به دلایل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی از قبیل منبع درآمد، باروری خاک ، محصولات دامی (شیر ، گوشت و …) برای خانوار روستایی و عشایری بسیار مهم است و همواره مورد توجه این قشر از جامعه بوده است وبه عنوان اصلی ترین سرمایه خانواده ها در این مناطق محسوب می شود.

دامداری سهم مهمی در تامین غذای مورد نیاز بشر دارد که می توان به محصولات لبنی ، گوشت ، پشم ، چرم اشاره کرد.علاوه بر این کود حیوانی نقش اساسی را در صنعت کشاورزی دارد.گوسفند به دلیل اینکه دارای شرایط دامپروری راحت تری است و نرخ بازده ای بالاتری نسبت به سایر حیوانات دارد بیشتر مدنظر دامداران برای دامپروری می باشد.

همچنین نگرانی ها روزافزونی نسبت به عرضه و تقاضای محصولات دامی به ویژه در کشورهای توسعه یافته وجود دارد به این دلیل که تولید این محصولات هزینه زیادی دارد و مراتع در طبیعت روبه کاهش است.و این مسئله خود اهمیت دامداری را دوچندان می کند .اما امروز می توان با اتکا بر دانش و فناوری مدرن بخشی از این چالش را حل کرد.بااین حال بخشی از این نوآوری ها می تواند تاثیر منفی بر کیفیت محصولات دامی داشته باشد.

سلامت و کیفیت محصولات دامی به طورعمده بر سلامت انسان اثر می گذارد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) اعلام کرده است که در همه ی کشورهای جهان تقاضا برای غذا درحال افزایش است که باید از طریق استفاده از ژنتیک بهتر و تغذیه مناسب تر و هدفمند این مشکل را حل کرد.

دامداری به عنوان یکی از قدیمی ترین شغل ها در بین جوامع شناخته می شود که از مزایای دامداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید گوشت
  • تولید پشم مناسب برای صنایع نساجی
  • تولید چرم با کیفیت
  • تولید محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و …
  • کود حیوانی برای کشاورزی
  • ایجاد اشتغال در مناطق روستایی

اما بدون شک در ۵۰ سال آینده تحقیقات و نوآوری ها نقش مهمی در دامداری خواهد داشت که افزایش بهره وری و افزایش سرعت استفاده از تکنولوژی در این صنعت دو چالش اساسی خواهد بود.

مرکز خرید دام زنده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad