دانستی ها جالب درباره گوسفند

ساده ترین راه برای خرید گوسفند زنده

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

تب مالت

یماری بروسلوز(تب مالت)

بروسلوز توسط حیوانات آلوده وترشحات آنها گسترش می یابد. 
هرساله قبل از جفتگیری از کلیه افراد گله تست خون به عمل می‌آید و حیوانات مشکوک یا ناقل از گله حذف می‌شوند.
راه ایمن سازی گله واکسیناسیون بره و بزغاله های جوان در 3 تا 5 ماهگی است.
قرار گرفتن در معرض هوای سرد و مرطوب ،تهویه نامناسب و تنش ناشی از حمام و پشم چینی می‌تواند سبب ذات الریه شود.
علایم بیماری شامل: تنفس مشکل،تب،سرفه و اسهال می باشد.درمان آن به وسیله مراقبت از حیوان در محیط گرم و خشک و استفاده از انتی بیوتیک است.در نوع انگلی داروی ضد انگل نیز لازم است. هاگ های میکروب عامل این بیماری به خشکی مقاوم اند و در خاک سال ها باقی می ماند . انتقال هاگ از راه غذای آلوده و یا نیش حشرات اتفاق می افتد. در مناطق آلوده باید دام ها را در اوایل بهار واکسینه کرد.

 

مقاله پیشنهادی برای مطالعه : تغذیه صحیح گوسفند

 


علائم و نشانه های #تب_مالت  در انسان چیست؟
همانطور که از نام این بیماری مشخص است علامت اصلی این بیماری تب است که عموما در عصر و شب به اوج می رسد و بیمار دچار تعریق فراوان می شود. اوایل بیماری ممکن است تا مدت ها بجز تب و تعریق شبانه علامت دیگری وجود نداشته باشد، ولی بتدریج درد استخوان ها و مفاصل بخصوص درد لگن در برخی بیماران شروع می شود. درد لگن گاهی آنقدر شدید است که راه رفتن بیمار به سختی انجام می شود.
از عوارض تب مالت، مننژیت و ضایعات مغزی است که می تواند قلب، سیستم تنفسی و تمام ارگان های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

در برخی بیماران علائم روحی مثل افسردگی هم تظاهر می کند. این بیماری اگر درمان نشود گاهی می تواند با درگیری قلب و رگ ها باعث مرگ بیمار شود. از دیگر عوارض مهم این بیماری، ایجاد آبسه در استخوان های ستون فقرات است که باعث زمینگیر شدن بیمار می شود.

گاهی بیماری تب مالت حاد می شود که با درد عضلات و مفاصل بدن و بی اشتهایی همراه است و با دردهایی شبیه سیاتیک و درد مزمن کمر خود را نشان می دهد. جالب است بدانید بیمار در این مواقع حتی تب هم نمی کند.

 تب مالت را بهتر بشناسیم

بروسلوز یا تب مالت یک بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام است. 
این بیماری از طریق تماس با خون ، ترشحات دام آلوده و جنین سقط شده ، مصرف فراورده های لبنی آلوده و غیر پاستوریزه ، تنفس هوای آلوده و به ندرت توسط کنه ها منتقل می شود.

 علائم در انسان شامل تب و لرز ، تعریق سرد شبانه ، درد شدید عضلات و مفاصل ، بی اشتهایی و لاغری و افسردگی می باشد. 

 علائم در دام شامل سقط جنین ، تب ، کاهش وزن ، لنگش ، جفت ماندگی و... می باشد.

 پیشگیری

 استفاده از فراورده های لبنی ( شیر ، دوغ ، سرشیر و... ) پاستوریزه یا به خوبی جوشانده شده مهم ترین نکته در پیشگیری از بیماری است. 

تب مالت

 

 

 عدم تماس با جنین های سقط شده و دفع بهداشتی آنها

 واکسیناسیون دام ها

 حذف دام های آلوده

 خرید گوشت و فراورده های دامی از منابع معتبر

از دیگر نکات مهم جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری می باشد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad

رشد بره

نحوه رشد بره : 

اغلب مردمی که قصد پرورش گونه های مختلف دام زنده علی الخصوص بره را دارند باید به میزان و سرعت رشد گوسفندان شان دقت زیادی کنند . سرعت و روند وزن گیری بره ها عاملی بسیار مهم برای سود آور بودن دامپروری می باشد . برای اینکه هر چه بهتر با این مسئله مهم آشنا شوید ، تصمیم گرفتم تا در یک مقاله دیگر به توضیح همین موضوع بپردازم . 

 

رشد بره

 

حتما ببینید : خصوصیات گوسفند مغانی 

 

سرعت پرورش بره
برای آن که یک بره بتواند به خوبی و در زمان مطلوب پرورش نماید فاکتورهای مهمی می بایست در کنار یک دیگر قرار بدهیم . از مهم‌ترین فاکتور ها می شود به این مسئله اشاره نمود که ژنتیک و نژاد گوسفند تاثیر به سزایی در اندازه پرورش خواهد داشت . همینطور نر یا این که ماده بودن بره از سایر فاکتور های اثرگذار در‌این میان به حساب میاید . عامل ها دیگر را می توان این جور توصیف کرد که گروهی از آن‌ها اکتسابی است و بعضا دیگر از دست اندرکاران با به دست آوردن فضا و اوضاع ایده آل اعم از علوفه مرغوب و داروهای تقویتی بدست می‌آید .

کارداران مضاعف در سرعت پرورش تاثیر گذار هست که یکی آن‌ها جنسیت گوسفندان و نژاد آن ها است , برخلاف تصور عامه مردم که می پندارند فقط وضعیت پرورش و تغذیه دام است که در وزن گیری آنان تاثیر داراست , دست اندرکاران اکتسابی نیز درین مسئله تاثیر گذار می‌باشند و می بایست به صورت ذاتی در دام وجود داشته باشند , مثلا گوسفند نژاد کریم ومهربان از نژاد های گوشتی به حساب می آید و گوسفند قره گل از نژاد های دارای شهرت پشمی می باشند .

سرعت رویش بره نر و ماده
تاثیر جنسیت بره در سرعت رویش
صورت ظاهری گوسفندان نیز مثل حیوان‌ها است و حیوان ها نر وزن بیشتری در مقایسه با گونه های ماده دارا‌هستند , در گوسفندان نیز قوچ ها در مقایسه با میش جثه بزرگتری دارا‌هستند و میش ها بدنی ضعیف خیس از آن ها دارا‌هستند . که‌این زمینه نخست رویش آن ها نیز دیده می شود , یعنی بره های نر ابتدا ولادت پرورش بیشتری دارا‌هستند و همینطور به جهت هورمون های بلوغ در گوسفندان ماده پرورش آن ها در به عبارتی مدت متوقف میشود . و ظاهری ضعیف خیس در مقایسه با گوسفندان نر دارا‌هستند .


به همین ادله نیز است که دامداری هایی که در مرکز ها عرضه گوشت و گوسفند زنده فعالیت می کنند بیش تر تصمیم به خرید گوسفند نر و رشد و حفظ آن‌ها‌را دارا هستند تا بتوانند گوشت بیشتری را به مشتریان ارائه نمایند و سود دهی بیشتری داشته باشند .

معرفی نژاد گوسفند سات داون 

 

 

 

توقف رویش بره ماده
متوقف شدن پرورش در بره های ماده بدین مفهوم است که آنان به عصر بلوغ خویش رسیده اند بدین نکته دقت نمایید که بره ماده ای که به بلوغ می‌رسد قادر است بارور شود که همین نیز مزیت های بره ماده به اکانت میاید . ولی در شرایطی که دامدار به قصد فروش گوشت یا این که فروش گوسفند زنده مبادرت به رشد گوسفند می نماید برای وی مقرون به صرفه است که بره نر را رشد دهد چون جثه بزرگتری دارااست و طبیعتا وزن بیشتری نیز خواهد داشت و در غایت سود دهی آنها هم بیشتر می شود .

اما با تلاوت مطال بالا این تفکر را نکنید که مطالب فوق بدین مضمون‌ است که بره ماده برای دامداران نفعی ندارد بلکه بره ماده نیز منفعت های مختص خویش را داراست برای مثال برای تصاحب کردن شیر و تهیه و تنظیم تولید ها لبنی بره ماده مورد به کار گیری قرار خواهد گرفت .

تاثیر تغذیه در سرعت رویش بره
همانگونه که گفتیم علاوه بر جنسیت گوسفندان مورد ها دیگری نظیر تغذیه و محافظت آن ها در رشدشان تاثیر داراست , پس بسته به مدل تغذیه دام سرعت پرورش مختلفی خواهد داشت و بایستی در رشد آن‌ها این زمینه را در حیث گرفت .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
َAli Dabirirad