سیستم های تهویه سالن های محافظت دام به نگهداری راحتی گاوها کمک کرده و موجب مراقبت سالمی و ساخت آن ها می شود . زمانی دام ها در پایین سقف قرار میگیرند به جهت نشر گرما و گازهای متعدد و همینطور رطوبت ( از روش نفس کشیدن و مدفوع و ادرار ) سبب کاهش کیفیت هوای سالن می گردند که لازم است این هوا با هوای جدید و باکیفیت مطلوب خارج سالن معاوضه شود . هوای نو خارج اصطبل حتی‌در موقعیت سرد و زمستانی یا این که شبهای طوفانی برای بیرون کردن رطوبت و گازهای انباشته شده در اصطبل لازم است ; در غیر اینصورت سلامتی و کارایی دام به مخاطره خواهد افتاد . از سمت دیگر , ساختمان‌هایی که از تهویه ضعیف برخوردارند به جهت تجمع رطوبت و گازهای خورنده در آن , زودتر فرسوده میشوند . لذا یک سیستم تهویه مطلوب جهت ارتقاء عمر ساختمان هم موءثر خواهد بود . وجود بوی نامطبوع و نم که ممکن است در بخش‌هایی از اصطبل رطوبت متراکم شده نماد تهویه غیرمناسب است .

 

هر چیزی که برای رشد بره نیاز دارید را از این مطلب می توانید متوجه شوید . 

 

گاو

پیشنهاد می کنم حتما بخوانید : خصوصیات گاو هلشتاین 

 

به این ترتیب سیستم تهویه سه نقش حساس را ایفا می‌کند :

الف - تامین هوای جدید و اکسیژن کافی

ب - بیرون کردن رطوبت , گازها , گرد وغبار , گرما و پاتوژن‌های داخل جایگاه پرورش گاو

د - کنترل دمای هوا

در مجموع دو گونه سیستم تهویه مورد استعمال قرار میگیرد :

الف - تهویه تصنعی و مصنوعی ( مکانیکی ) :
در‌این سیستم از هواکش‌ها برای تولید اختلاف فشار دربین محیط خارج و داخل جایگاه جهت تبادل هوا به کار گیری میشود . در یک گاوداری از این سیستم غالبا برای ساختمان شیردوشی و اداری استفاده می‌گردد اگرچه در یکسری سال اخیر , به کار گیری از این شیوه برای محل های پرورش مورد اعتنا قرار گرفته است .
ب - تهویه ارگانیک :
این سیستم , بر جریان بادهای محلی و اختلاف دمای خارج و داخل ساختمان جهت جابجایی هوا تکیه دارد و از فن‌ها برای این خواسته استفاده نمی شود . این سیستم به طور معمول برای اصطبل‌های مراقبت دام استعمال می شود چون هزینه‌های اجرایی آن کمتر از تهویه تصنعی و مصنوعی بوده و وابسته به نیروی برق و نگرانی از قطعی آن نبوده و از طرف دیگر , استعمال از اسباب نور و روشنایی الکتریکی طی روز منتفی میباشد چون سطح زیادی از ساختمان گشوده است .

با وجود مزایای نام برده , مواقعی مثل ضعف در اختیار گرفتن دما در زمان ماه‌های سرد سال , کمتر بودن در اختیار گرفتن توزیع هوا در درون ساختمان و مقداری اثر بر ساخت جریان هوا در زمان ماه‌های گرم فصل‌تابستان من جمله نقاط ضعف این سیستم نسبت به تهویه تصنعی و مصنوعی است .

آیا فن های کولر که در فصل‌تابستان ها استعمال می شود فعالیت تهویه را نیز انجام می دهند؟

انگیزه اساسی از تهویه , تامین هوای نو برای کل جایگاه پروش گاو و همه دام‌ها است که‌این هوا می بایست از کمیت و کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد . منشاء این هوا , دور و اطراف خارج اصطبل است . بدین ترتیب رشته ها یا این که هواکش های نصب شده روی آخورها و استال‌ها باعث تبادل هوا نشده و نمی‌تواند جانشین مبانی اساسی تهویه سالن که در طول پباده سازی و ساخت می بایست مورد اعتنا قرار بگیرد