اصول و شرایط حمل و نقل دام زنده چیست ؟

یکی از مهم ترین کارهایی که یک دامدار موفق باید به آن توجه داشته باشد ، درنظر گرفتن یکسیری نکات کوچک اما مهم و دارای اهمیت می باشد از جمله این نکات حمل و نقل مناسب دام ها است .

رعایت اصول و شرایط حمل و نقل دام از آنجایی اهمیت دارد که ممکن  است در اثر کم توجهی به یکسیری از نکات ، دامداران دچار مشکلاتی نظیر از دست دادن وزن دام و یا ایجاد تلفات در گله خود شوند .
از این رو عمل کردن به اصول حمل دام زنده از یک مکان به مکانی دیگر بسیار حائز اهمیت می باشد
قوانینی در کشور وجود دارد که توسط دستگاه های مختلفی نظیر سازمان دامپزشکی و نیروی انتظامی به اجرا در می آید تا بر روی این فرایند نظارت های لازم را داشته باشند .
مهم ترین ویژگی های حمل و نقل مناسب دام زنده :
تمامی خودرو های حمل دام زنده باید قبل و بعد از بارگیری تمیز و ضدعفونی شده باشند و عاری از هرگونه خراشیدگی و شکستگی باشد تا به دام ها در طول مدت انتقال آسیبی وارد نشود.

حتما باید از خودرویی که دارای مجوز است و همچنین امکانات لازم را دارد استفاده شود

باید ماشین حمل دام دارای کف پوش مناسب باشد
در طول مسیر بهتر است هر چند وقت یکبار نگاهی به وضعیت دام ها داشته باشید تا به صورت خوابیده نباشند و زیر دست و پای سایر دام های دیگر نیز نیافتاده باشند
در مسیرهای طولانی باید علوفه و آب کافی برای آنها تهیه شود
در هنگام سوار کردن و پیاده کردن دام ها باید از سکوهایی با ارتفاع مناسب و نورکافی استفاده شود

رعایت این نکات باعث می شود زحمات این قشر که برای پرواربندی گله خود زحمات زیادی را تحمل می کنند می تواند بسیار مفید باشد . امیدواریم این مقاله نیز مورد استفاده شما قرار گرفته باشد .

بازار گوسفند مرکز خرید دام زنده