نژادهای گوسفندان ایرانی به دلیل تنوع آب و هوایی و گستره جغرافیایی گوناگون، دارای تنوع زیادی است که هر نژاد خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارند.تقسیم بندی نژادهای گوسفندان ایرانی بر اساس شرایط اقلیمی و خصوصیات ظاهری و ژنتیکی انجام می گیرد که در این مقاله قصد معرفی این نژادها را داریم:

به گروهی از گوسفندان که دارای یک سری شباهت ها از لحاظ ظاهری و ژنتیکی هستند و بتوانند آن را به نسل های بعدی منتقل کنند یک نوع خاص از نژاد گوسفندی گفته می شود.

انواع نژاد گوسفندان ایرانی

کشور ایران در منطقه متعدل و خشکی قرار گرفته که بخش اعظم آن را بیابان ها و مناطق کم آب تشکیل می دهد اما با وجود این شرایط، گوناگونی اقلیمی و جمعیتی زیاد و متنوعی در ایران دیده می شود.کشور ما در چند سال گذشته همواره با خشکسالی و کمبود بارندگی مواجه بوده است که این مورد می تواند تاثیر چشمگیری بر دامپروری و مراتع این سرزمین بگذارد.

طبقه بندی گوسفندان ایرانی بر اساس شرایط اقلیمی

  • منطقه کوهستانی شمال کشور

این منطقه شامل استان های البرز،اردبیل و شمال خراسان است. در این مناطق به دلیل عوارض جغرافیایی و پوشش گیاهی و بارندگی نسبتا خوب گوسفندان می توانند رشد خوبی داشته باشند.نژادهای مغان ،سنگسری ،دالاق ،کردی خراسان ،افشاری و شال برای منطقه می باشند.

برای اطلاع از قیمت فروش دام زنده اینجا کلیک کنید.

  • منطقه نیمه خشک

در این ناحیه به دلیل کمبود بارندگی و رطوبت نسبی پایین و کمبود مراتع و علوفه ، نژادهای مقاومی پرورش می یابند که می توانند این شرایط را تحمل کنند.از انواع نژادهای گوسفندان ایرانی در این منطقه می توان به گوسفندان کرمانی ، فراهانی ،کلکوهی ، بلوچی و زندی اشاره کرد.

  • منطقه آذربایجان- زاگرس

منطقه شمال غرب ایران یک ناحیه کوهستانی است که در امتداد رشته کوه زاگرس ادامه پیدا می کند. در این منطقه بارندگی نسبتا خوب بوده و مراتع مناسبی جهت پرورش انواع دام وجود دارد.نژادهای ماکویی ،کردی ،سنجابی ،لری ،بهمئی را می توان، در نواحی ییلاقی و قشلاقی این منطقه یافت.

  • منطقه جنوب و جنوب غربی کشور

این ناحیه در نزدیکی  سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته است. میزان رطوبت و وضعیت مرتعی خاصی دارد که نژادهای گوسفندان عربی خوزستان و ایلام سازگاری مناسبی با این نواحی دارند.

تقسیم بندی بر اساس ویژگی ها ظاهری و ژنتیکی

نژادهای بومی گوشتی-پشمی :

بلوچی ،کلکوهی ،ماکویی ،کرمانی ،نائینی ، فراهانی ،سنجابی

نژادهای بومی گوشتی-شیری :

شال ،افشاری ،لری ،سنجابی ،قزل ،مهربانی و لری بختیاری

نژادهای گوشتی :

مغانی ،شال ،افشاری ،کردی ،لری ،سنجابی ،قزل ،مهربانی ،زل ،دالاق ،زندی

همه ی نژادهای گوسفندان ایرانی به جز زل ( بدون دنبه ) و قره گل ( نیم دنبه ) ،از جمله گوسفندان دنبه دار می باشند که به رنگ های سفید،سیاه،قهوه ای،نخودی،خاکستری و... در ایران یافت می شوند.

چگونگی و  نحوه خرید گوسفند زنده  ،با مناسب ترین قیمت را از کارشناسان بازار گوسفند بپرسید.