اصول مهم در پشم چینی گوسفند

 

پشم چینی ، همانطور که می دانید پشم گوسفند یکی از محصولات مفیدی است که از گذشته های بسیار دور مورد استفاده انسان ها قرار گرفته است . از مهم ترین ویژگی ها و کاربرد پشم گوسفند می توان به استفاده در صنایع نساجی ، قالی بافی ، صنایع ریسندگی و … اشاره کرد

در این مقاله قصد داریم به معرفی نحوه درست پشم چینی گوسفندان بپردازیم :

یادگیری این مهارت نیازمند تجربه و تمرین است و همچنین استفاده از ابزار آلات مناسب نیز به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می شود امری حیاتی می باشد . همچنین از مهم ترین نکاتی که باید به آن همواره توجه داشت پوشیدن لباس کار مناسب و استاندارد می باشد .

اوایل بهار زمانی است که بیشتر گوسفندان بره های خود را به دنیا می آورند به همین دلیل این فصل برای چیدن پشم گوسفند مناسب می باشد.

 

 

پشم چینی گوسفندان

 

چرا باید پشم گوسفندان کوتاه شود ؟

از دلایل که باید پشم گوسفندان به وسیله ابزار مناسب  و در زمان مناسب کوتاه شود می توان به این موارد زیر اشاره کرد:

  • با فرارسیدن فصل گرما پشم زیاد سبب ایجاد ناراحتی و حتی بیماری برای دام ها می شود.

  • پشم زیاد سبب ایجاد بیماری های پوستی برای گوسفندان می شود زیرا پوست گوسفندان در فصل گرما دچار خارش شده و این حیوانات سعی می کند خود را به چیزهایی نظیر نرده ، دیوار و حتی گیاهان بمالند تا این حس از بین برود و این حالت می تواند به پوست آنها آسیب برساند.

  • چیدن پشم های گوسفند به دامداران این اجازه را میدهد که علاوه بر کسب درآمد از طریق فروش این محصول سلامت گله خود را نیز بعد از فصل زمستان ارزیابی کنند.

اگر قصد خرید گوسفند زنده از بهترین نژادهای دامی را دارید می توانید با ما تماس بگیرد.

 

چگونگی و روش چیدن پشم گوسفندان

معمولا در بیشتر مناطق کشور روز خاصی را برای این کار در نظر میگیرند و چندین گله دور هم جمع شده و توسط اشخاصی که مهارت کافی را در این امر دارا هستند عمل پشم زنی وچیدن پشم گوسفند انجام می شود.

قبل از شروع این کار باید تمام وسایل موردنیاز باید آماده شده باشد تا برای  حیوانات کم ترین ناراحتی پیش بیاید.

وسایل لازم در پشم چینی:

  1. می توانید از قیچی های دستی و یا وسایل برقی استفاده کنید

  2. چندین کیسه تمیز جهت نگهداری پشم های چیده شده آماده کنید

  3. لباس کار مناسب (ماسک ، چکمه ، دستکش ) بپوشید.

  4. قیچی برای تمیز کردن اطراف گوش ، دم و سایر نواحی کوچک

برای شروع کردن باید سر و گردن گوسفند را گرفته و به آرامی آن را بر روی زمین بخوابانید سپس از ناحیه سینه شروع به چیدن پشم حیوان نمایید بعد از قفسه سینه به سراغ ناحیه سر و گردن رفته و سپس به سمت ناحیه شکم و پهلوی دام بروید.

توجه : در طول کوتاه کردن پشم گوسفندان همواره باید به این نکته توجه داشت که نباید به خاطر مسائلی نیز عجله کردن به پوست و بدن گوسفندان آسیب و خراشی وارد شود

نحوه کوتاه کردن مو بز نیز به همین شکل می باشد.

برای شست شوی پشم ها چیده شده نیز می توانید یک وان بزرگ از آب گرم و مواد شوینده مناسب این کار استفاده نمایید . استفاده از سرکه سفید نیز می تواند مفید باشد . پشم ها را به آرامی وارد وان آب کرده و تا زمانی که رنگ آب کدر نشده باشد به شست و شو ادامه دهید سپس پشم ها را روی یک سطح صاف قرار داده تا خشک شوند.