تغذیه مطلوب برای پرورش گوسفند:

تغذیه گوسفند باید شامل انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی باشد که گوسفندان آن را از مراتع و یا از طریق خوراک مکمل دریافت می کند.

تامین مواد مغذی کافی در رژیم گوسفند می تواند منجر به موارد زیر شود:

افزایش وزن گوسفند

باروری بالا

مرگ و میر پایین

کاهش خطر بیماری

گوسفندان نیاز به یک رژیم غذایی متعادل حاوی انرژی (چربی و کربوهیدرات) ،پروتئین ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آب دارند.

مجموعه بازار گوسفند مرجع تخصصی فروش کشور با 20 سال سابقه درخشان می باشد.

معمولا نیاز تغذیه ایی گوسفندان با توجه به سن ، اندازه و وضعیت فیزیولوژیکی تعیین میشود.گوسفند شیرده ، حامله و یا بره های درحال رشد نیاز بیشتری به مواد مغذی دارند. در برخی موارد در گوسفندان شیرده نیاز به فسفر اهمیت بیشتری نسبت به گوسفندان غیر شیرده دارند.

تامین انرژی در تغذیه:

گوسفندان انرژی لازم را از مراتع، یونجه و دانه ها دریافت می کنند. اگر گوسفند انرژی کافی را دریافت نکنند باعث کاهش زاد و ولد ،کاهش تولید شیر، افزایش مرگ و میر و بیماری میشود.منابع اصلی انرژی برای گوسفند عبارتند از یونجه، جو، ذرت و گندم که می توان برای افزایش سطح انرژی در تغذیه دام مورد استفاده قرار گیرد.

پروتئین:

هنگامی که میزان پروتئین در غذای دام پایین می رود، گوسفندان نمی توانند وزن خود را حفظ کنند و باعث کاهش بافت بدن، برای جبران پروتئین می شود. سطح پایین پروتئین میزان رشد ، میزان تولید مثل و شیردهی را به طورکلی کاهش میدهد.

مواد معدنی:

مواد معدنی عمده ای که در تغذیه گوسفند حائز اهمیت است عبارتند از فسفر، گوگرد ، کلسیم و نمک. مقدار کمی از این مواد معدنی مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که گوسفندان قوی و سالم هستند و پشم خوب تولید می کنند. گوسفندان میتوانند از منابع آب و مکمل های مختلف مواد  معدنی را در صورت لزوم دریافت کنند.نمک تاثیر به سزایی در تغذیه گوسفند دارد هنگامی که گوسفند نمک کافی دریافت نمی کند به طور کلی کمتر غذا و آب مصرف می کند، شیر کمتری تولید می کند و رشد حیوان نیز کاهش می یابد. کمبود فسفر باعث رشد آهسته بره ها ، کاهش اشتها، ظاهر غیرطبیعی، بیخوابی، رشد غیرطبیعی استخوان و عملکرد ضعیف در تولید مثل میشود.

 

ویتامین ها:

با وجود اینکه کمبود ویتامین در گوسفندان به ندرت رخ می دهد اما همواره باید به تغذیه گوسفند توجه کرد که این مواد را برای حفظ سلامتی دریافت کند. مهمترین ویتامین A، D، E و گروه B است. گوسفند می تواند ویتامین A و ویتامین E را از مواد گیاهی سبز، یونجه و دانه بگیرد و ویتامین D را نیز از نور خورشید و خوراک تازه و خشک دریافت کند.

 

آب:

آب یکی از مهمترین نیازهای روزانه غذای گوسفند است. آنها بین روزانه ۲٫۵ تا ۱۸ لیتر آب نیاز دارند . آب باید پاک باشد و حداقل مواد شیمیایی را داشته باشد.

مقدار و کیفیت خوراک گوسفند:

تغذیه گوسفند با توجه به وضعیت دام، نژاد، شرایط آب و هوایی می تواند تفاوت داشته باشد اما چیزی که حائز اهمیت میباشد این است که دامدار ارزیابی منظم و دقیقی از کیفیت و خوراک دام داشته باشد که این را می توان با وزن کردن و تحت نظر قرار دادن شرایط گله بدست آورد.

دامداران باید برای حفظ سلامت گوسفندان خود این حیوانات را در مراتع خوب پرورش دهند که این امر کاملا مد نظر مدیران مجموعه بازار گوسفند می باشد.