نژادهای بز ایرانی

بزهای شیری ایران

در این نوع  از بزها میزان تولید شیر در مقایسه با تولیدات دیگر نظیر تولید گوشت و الیاف بسیار بهتر است و به همین دلیل دامداران زیادی علاقه مند به پرورش این نژاد از بزها هستند و بیشتر در جنوب کشور و حاشیه دریای عمان و خلیج فارس دیده میشوند. بزهای نجدی ، تالی و عدنی را می توان در دسته نژاد بزهای شیری قرار داد .

بزهای لیفی

بزهای لیفی به دو گروه تقسیم می شوند : ۱-تولید کننده الیاف کرکی ۲-تولید کننده الیاف موهر

بزهای کرکی در مناطق شرقی و مرکز ایران بیشتر دیده می شوند .از معروف ترین بزهای کرکی می توان به بزهای کرمان ، یزد و جنوب خراسان اشاره کرد.

نژاد بز

بزهای شیری مویی

بیشتر بزهای مناطق مختلف ایران در این دسته قرار دارند و دارای تنوع زیادی نیز می باشند . بزهای شیری مویی ، شیر و کرک کم تری نسبت به سایر گروه ها تولید می کند و از معروف ترین نژادهای بز ایرانی می توان به نژاد بز بومی سیستان ، هرمزگان و بوشهر اشاره کرد.

انواع نژاد بزهای ایرانی

بزنجدی

بزنجدی را بیشتر می توان در استان های کهکیلوی بویر احمد و خوزستان مشاهده کرد . این نژاد در دسته بزهای شیری قرار دارد و میزان شیر تولیدی روزانه آن در حدود ۸۰۰ گرم می باشد. رنگ این نژاد قهوه است و وزن دام بالغ شده ی آن در حدود ۲۵ کیلوگرم می باشد.

بز عدنی

بز های عدنی به رنگ های سفید ، قهوه ای و سیاه می باشند. بزهای عدنی به عنوان بز شیری شناخته می شود و روزانه حدود ۱۰۰۰ گرم می تواند شیر تولید کند. این نژاد بیشتر در استان بوشهر یافت می شوند و وزن دام بالغ نر آن حدود ۵۵ کیلوگرم و ماده ۳۵ کیلوگرم می باشد.

بز کرکی جنوب خراسان

بیشتر تراکم جمعیتی این نژاد در استان خراسان جنوبی می باشد و به رنگ های سفید و قهوه ای نیز یافت می شوند. دوقلوزایی در بز خراسان در حدود ۲۵% است و میزان تولیدی شیر آنها از ۳۰۰ گرم تا ۱۰۰۰ گرم  روزانه متغیر می باشد.وزن نر بالغ تقریبا ۴۵ کیلوگرم و ماده ۳۵ کیلوگرم است.

بز ندوشن

بز ندوشن به عنوان یکی از نژادهای بز ایرانی در استان یزد و به رنگ قهوه ا ی یافت می شود . در دوره پرواربندی روزانه ۹۰ گرم می تواند وزن بگیرند و وزن بز بالغ آن در حدود ۲۵ کیلوگرم می باشد.

بز تالی

بز تالی یکی دیگر از بزهای شیری ایران محسوب شده و بیشتر در مناطق جنوبی ایران یافت می شوند. رنگ های متنوعی نظیر سفید ، سیاه ، قهوه ای در این نژاد وجود دارد و میزان شیری که روزانه می تواند تولید کند تقریبا ۸۰۰ گرم می باشد. افزایش وزن آن در دوره پرواربندی حدود ۶۵ گرم و وزن دام بز بالغ بز تالی ۱۴ کیلوگرم است.

بز مرغز

تراکم  جمعیتی بز مرغز در استان های آذربایجان غربی و کردستان است و به رنگ های سفید ، سیاه و قهوه ای دیده می شوند.الیاف تولیدی سالانه بز مرغز تقریبا ۱ کیلوگرم است و ۳۰۰ گرم شیر نیز روزانه می توانند تولید کنند . وزن بز نر بالغ حدود ۵۵ کیلوگرم و ماده ۴۵کیلوگرم می باشد.

بز رائینی

نوع خاص دیگری از نژادهای بز ایرانی که در استان کرمان پراکنش جمعیتی دارند بز رائینی می باشد. این نژاد به رنگ های سفید و تیره دیده می شود و روازنه می تواند حدود ۳۰۰ گرم شیر تولید کند . وزن بز نر بالغ آن ۴۵ کیلوگرم و ماده ۳۵ کیلوگرم می باشد.

برای اطلاع از قیمت دام زنده می توانید با کارشناسان مجموعه بازار گوسفند تماس بگیرد.

شماره همراه : ۰۹۱۹۷۱۲۴۰۱۱
شماره ثابت : ۶۶۰۰۰۷۹۸ – ۰۲۱