در پاسخ به این سوال که چرا باید جگر مرغ بخوریم در حالی که عده ای این ماده غذایی را جزو مواد غذایی مضرر و بی ارزش می دانند باید پاسخ دهیم که جگر مرغ را می توان جزو سالمترین مواد غذایی در جهان معرفی کرد زیرا سرشار از انواع مواد مغذی ضروری برای بدن انسان می باشد و قرار دادن آن در سبد غذایی خانوار توصیه می شود.

در این مقاله سعی شده است که در مورد فواید و مضرات خوردن جگر مرغ توضیحاتی به شما عزیزان ارائه شود .

اطلاعاتی در مورد جگر مرغ

در حالی که مصرف گوشت مرغ در بین مردم بسیار رایح است اما عده ای مصرف این جگر را مضرر می دانند در حالی که مقادیر زیادی از انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و … را دارا می باشد.

بررسی های صورت گرفته برای اندازه گیری ارزش غذایی جگر مرغ نشان می دهد که در ۱۰۰ گرم از این ماده ۱۶۷ کیلوکالری ، ۰٫۹ گرم کربوهیدرات ، ۴٫۸ گرم چربی ، ۱٫۶ گرم جربی های اشباع شده ،  ۱٫۳ گرم چربی غیر اشباع ، ۷۵۰ میلی گرم امگا ۶ و ۲۴٫۵ گرم پروتئین را شامل می شود.

جگر مرغ منبع غنی از پروتئین می باشد و حدود ۲۵% از این جگر را پروتئین تشکیل می دهد.
فواید جگر مرغ

ارزش غذایی جگر مرغ

ویتامین ها :
مقدار ویتامین های موجود در این جگر قابل توجه است و در صورت مصرف آن ویتامین های گروه A،E،B را می توان دریافت کرد.علاوه براین جگر مرغ منبع شگفت آوری از ویتامین c نیز می باشد.
مواد معدنی :
 جگر مرغ حاوی انواع مواد معدنی مفید نظیر سلنیوم ،آهن،فسفر ،روی ،مس،منیزیم،پتاسیم،سدیم و کلسیم است که به شما در داشتن بدنی سالم کمک خواهد کرد.

فواید جگر مرغ برای سلامتی بدن

  • ویتامین های B
ویتامین های گروه B نقش مهمی در تولید انرژی برای بدن دارند و  وجود آنها برای عملکرد مطلوب سلول های بدن ضروری می باشد، همچنین این ویتامین های نقش مهمی در بازیابی سلول ها و سنتز DNA دارند.
ویتامین B12  در فرایندهای بیولوژیکی متعدد دخیل است از جمله تولید انرژی ، سیستم عصبی  و DNA . کمبود این ویتامین باعث افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی ، افسردگی و زوال عقل می شود.
  • منبع قابل توجهی از سلنیوم
جگر مرغ مقدار قابل توجهی از سلنیوم ضروری برای بدن را فراهم می کند. سلنیوم یک ماده معدنی مفید است که دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و برای بهبود عملکرد غده تیروئید بسیار کاربردی است. همچنی تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته نشان می دهد که سلنیوم می تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان و بیماری های مربوط به DNA شود.
  • منبع غنی پروتیئن 
وجود پروتئین در برنامه غذایی برای سلامتی ما بسیار مهم است و همانند بسیاری از گوشت ها درصد زیادی از پروتئین را شامل
می شود . پروتئین موجود در کبد مرغ یک پروتئین کامل است به این معنی که شامل تمام ۹ اسید آمینه ای می باشد که ما از رژیم غذایی دریافت می توانیم دریافت کنیم. اسید های آمینه در رشد و تعمیر سلول ها،تولید هورمون و ساخت عضلات کمک می کند و علاوه بر این جگر کالری کمک تری نسبت به سایر گوشت ها دارد.
 برای اطلاع در مورد خواص جگر گوسفند می توانید این مقاله را در سایت بازار گوسفند مطالعه نمایید.
  • منبع غیر گیاهی از ویتامین C

بیشتر مردم زمانی که اسم ویتامین C را می شنوند به یاد پرتقال یا لیمو می افتند در حالی که این ویتامین را از جگر مرغ نیز می توان دریافت کرد .

جگر مرغ

  • جگر مرغ برای بهبود بینایی

ویتامین A (رتینول) برای سلامت چشم بسیار مهم است و میزان زیادی از این ویتامین در جگر مرغ یافت می شود.در مجموع ویتامین A کمک زیادی به سلامت چشم و بینایی و افزایش ایمنی بدن  می کند.

مضرات جگر مرغ

 

اگرچه کبد مرغ یک غذای سالم است که مقادیر زیادی از انواع مواد مفید را برای بدن تامین می کند اما مصرف زیاد آن می تواند ضررهایی نیز داشته باشد.

از جمله مضرات جگر مرغ ،وجود مقدار زیادی کلسترول است که برای افراد سالمند و مبتلا به چاقی توصیه نمی شود.

مورد دیگر ویتامین های محلول در چربی است که بدن آنها را ذخیره می کند و در دراز مدت ضررهایی را در پی دارد.

نتیجه گیری : به طور کلی بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که جگر مرغ یکی از  غذاهای مغذی و سالم است که می توانیم آن را در رژیم غذایی خود قرار دهیم. با وجود این که برخی نگرانی ها در مورد مضرات جگر مرغ وجود دارد اما اگر مصرف آن متعادل باشد مشکلی پیش نمی آید و فواید جگر مرغ از مضرات آن بیشتر است.

 

مجموعه بازار گوسفند عرضه کننده انواع دام زنده در تهران با پایبندی به اصل مشتری مداری آماده ارائه بهترین قمیت دام زنده و کیفیت خدمات به شما مشتریان گرامی می باشد . ۶۶۰۰۰۷۹۸  | ۰۹۱۹۷۱۲۴۰۱۱