پرواربندی گوسفند و بره گوشتی

همانگونه که گفته شد، گوسفند به دلیل داشتن فواید زیاد از جمله تولید گوشت، پشم و شیر توسط انسان ها پرورش داده می شود. در پرواربندی دام، بهره‌گیری از تغذیه مطلوب و رعایت نکات بهداشتی باعث افزایش بازده و وزن گیری بیشتر دام در گله می شود وآماده عرضه به بازار می گردد.

بره گوشتی

اما برای پرورش بره گوشتی در نظر گرفتن نکاتی ضروری می باشد :

الف –  پرواربندی گوسفند در یک دوره و زمان مشخص انجام می ‌شود. فصل مناسب برای این کار اوایل پاییز است.

ب – نکته دیگری که باید در پرورش بره گوشتی در نظر گرفت زمان مناسب برای خرید آن می باشد. بره ها به طور معمول بعد از دوره شیر خوارگی و زمانی که وزن آن ها در حدود ۲۰ الی ۲۵ کیلو است خریداری می ‌شوند و مناسب ترین زمان برای خرید بره شیری، فصل تابستان است .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید بره می توانید با ما تماس بگیرد .

ج –  همانگونه که گفته شد هدف از پرواربندی، دستیابی به حداکثر وزن می باشد؛ بنابراین بره هایی که با سرعت بیشتری رشد می کنند و همچنین دام هایی که توانایی ذخیره بافت عضلانی بیشتری دارند ، برای پرورش مناسب تر هستند. بنابراین باید در خرید دام دقت شود؛ نژادهای سنگین نظیر افشاری، بهمنی، مهربان، زندی، بلوچی، کردی، سنجابی، سنگسری، عربی می ‌بایست خریداری شوند تا بره ها پس از صد روز به وزن ۴۰ تا ۴۵ کیلو برسند.

روش های پرواربندی بره گوشتی

پرواربندی به دو روش انجام می شود که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

۱ – پرواربندی در محیط محصور : در این روش گوسفندان در مکان های دارای سقف که به شکل آغل و سایه بان می باشد پرورش داده می شوند.

۲ –  پرواربندی در محیط آزاد : در این روش گوسفندان در محیط بدون سقف اما بسته پرورش داده می شوند. این روش هزینه کمتری دارد، اما به طبع میزان اضافه وزن در این روش نیز کمتر است؛ چون مقداری انرژی در راهپیمایی ها هدر می رود.

بره شیری

انواع پرواربندی گوسفند و بره

الف – پروار بره های شیری

۱ – روش معمولی در این روش بره ها از شیر مادر تغذیه می‌کنند و مقداری کنسانتره نیز به صورت اضافه به آنها داده می شود. رشد این بره ها به ترکیب شیر مادر آنها بستگی دارد. این بره ها از مادر خود در سه یا چهار ماهگی جدا می‌شوند و پس از رسیدن به وزن۴۰ تا ۵۰ کیلو در ۵ ماهگی کشتار می شود.

۲ – روش زود گرفتن از شیر مادر در این روش بره ها در دو یا سه ماهگی از شیر مادر گرفته می شوند و آنها را عادت به مصرف کنسانتره با پروتئین ۱۸ درصد می ‌دهند.

۳ – بره های شیر پروار : در این روش بره ها تنها با شیر مادر تغذیه می‌شوند و در سه ماهگی که تقریباً وزن آنها به ۲۰ کیلوگرم می رسد، کشتار می شوند. این روش در اروپا متداول می باشد.

ب – پرواربندی مرتعی

بره ها در این روش در چهار یا پنج ماهگی خریداری می‌شوند و پس از آن در مراتع طبیعی و مصنوعی تغذیه می کنند. همچنین مقدار کنسانتره اضافه نیز در اختیار آنها قرار می گیرد. این بره ها در هفت یا هشت ماهگی در نژاد های سنگین به وزن ۴۰ یا ۵۰ کیلوگرم می‌رسند و کشتار می شوند.

ج – پروار گوسفندان جوان

در این روش، بره هایی که در تابستان خریداری می ‌شوند، در مراتع نگهداری و در ده یا یازده ماهگی با وزن ۵۵ تا ۶۰ کیلو کشتار می شوند. در این روش بهتر است از علوفه ارزان استفاده شود، چون بیشتر غذا به چربی تبدیل می شود.

د-پروار گوسفندان پیر

در این روش نیز بهتر است از علوفه ارزان استفاده نمود. چون قسمت عمده مواد غذایی در این گوسفندان نیز به چربی تبدیل می شود.

مزایای پرواربندی بره گوشتی

۱ – تولید پروتئین و گوشت مورد نیاز: دام هایی که دارای وزن کم و لاغر هستند، پس از یک سری عملیات پرورانده و سنگین وزن می شوند و گوشت و پروتئین موردنیاز تولید خواهد شد.

۲ – تولید گوشت مرغوب: گوشتی که از پرواری دام ها بدست می آید، دارای کیفیت بهتری نسبت به سایر دام ها می باشد.

ایجاد شغل های جدید، حفظ شدن مراتع کشور و استفاده از محصولات جانبی از دیگر مزایای پرورش بره گوشتی می باشد.

توجه : پرواربندی به بهترین شیوه ها و تغذیه دام با بهترین علوفه همواره مدنظر دامداران مجموعه بازار گوسفند برای پرورش دام های خود بوده است . بدین خاطر ما در کار خود با رضایت قابل توجه ای از سمت مشتریان مواجه هستیم.

چنانچه شما نیز قصد خرید انواع دام یا گوسفند زنده را دارید می توانید تنها با یک تماس و یا از طریق سیستم آنلاین سایت ثبت سفارش کرده و گوسفند خود را با مناسب ترین قیمت بازار و بهترین کیفیت خدمات درب منزل خود تحویل بگرید.

۰۹۱۹۷۱۲۴۰۱۱  | ۰۲۱-۶۶۰۰۰۷۹۸