شیر بز به دلیل داشتن لاکتوز کم تر بیشتر شناخته شده است و برای افرادی که هضم لاکتوز برای آنها مشکل است مناسب ترین نوع شیر می باشد و به دلیل این خاصیت و خواص بسیار دیگر همواره تقاضا برای شیر بز بسیار بالا بوده است.

در این مقاله برخی از برترین نژاد بزهای شیری جهان را به شما معرفی می کنیم :
  • بز آلپاین (Alpine)

بز آلپاین متعلق به کشور فرانسه است و اغلب در کوهای آلپ یافت می شود و به همین دلیل به نام بزهای آلپاین شناخته می شوند. بز آلپاین می تواند ۴ یا ۵ لیتر شیر در روز تولید کند و یکی از پرطرفدارترین نژاد بزهای شیری در جهان است . متوسط چربی در شیر این نژاد ۳٫۵ % است که میزان بالایی می باشد. شیر بز آلپاین حاوی ویتامین های E ،D، C، B A، K است. این نژاد تطبیق پذیری خوبی با انواع شرایط آب و هوایی دارد و وزن بز بالغ در حدود ۶۰ کیلوگرم است و رنگ آنها سفید ، خاکستری و یا قهوه ای می باشد.

بز آلپاین

  • بز سانن (Saanen)

بز سانن به کشور سوئیس تعلق دارد و جزو بزرگترین نژاد بزهای شیری می باشد. یک بز سانن روزانه می تواند حدود ۳٫۸ لیتر شیر تولید کند و امروزه در سراسر جهان به دلیل بازده ای بالایی که دارند پرورش داده می شوند.در ایالات متحده آمریکا بز سانن جزو بهترین و با کیفیت ترین بز شیری شناخته شده و سازگاری خوبی با تغییرات محیطی دارند. نگه داری این نژاد نسبتا آسان است و رنگ آنها بیشتر سفید می باشد. اما گاهی اوقات رنگ های کرمی نیز در بین آنها دیده می شود.وزن نر بالغ بین ۷۰ تا ۹۰ کیلوگرم و ماده بالغ چیزی بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم است. چربی موجود در شیر آنها نیز در حدود ۳٫۵% می باشد و برای تولید گوشت هم می توان بز سانن را پرورش داد.

بز سانن

  • بز توگن بورگ (toggenburg)

بز توگن بورگ یکی از قدیمی ترین گونه های بز شناخته شده در جهان محسوب می شود.این نژاد دارای صورت مستقیم و ریش کامل است و رنگ آنها معمولا قهوه ای روشن و یا قهوه ای تیره با علامت هایی سفید رنگ می باشد.

بزهای توگن بورگ جزو برترین نژاد بزهای شیری در جهان محسوب می شود که شیر آنها حاوی ۳٫۳% چربی است و رشد خوبی نیز دارند. مقاومت و سازگاری با تغییرات آب و هوایی از دیگر ویژگی های این نژاد می باشد.

بز گوتن بورگ

  • بز کوتوله نیجریه (Nigerian Dwarf)

بز کوتوله نیرجه در مقایسه با اندازه کوچکی که دارند شیر خوبی تولید می کنند. این نژاد از غرب آفریقا هستند و به راحتی می توان آنها را پرورش داد. رنگ بز کوتوله نیجریه سیاه ، سفید ،قرمز و کرم می باشدو اغلب آنها دارای شاخ هستند. دوره حاملگی بز کوتوله نیجریه حدود ۱۴۵ تا ۱۵۳ روز می باشد و ۲ تا ۴ نوزاد در هر بار زایمان نیز می توانند به دنیا آورند.این نژاد همچنین می توانند حدود ۲٫۵ پوند شیر در طول روز تولید کنند و چربی موجود در شیر آنها نیز میزان بالایی دارد.(حدود ۵%)

بز کوتوله نیجریه

مرکز خرید دام زنده