شیر بز در دسته محبوب ترین و مفید ترین محصولات لبنی قرار دارد که در حدود ۶۵ درصد جمعیت جهان آن را می نوشند.شیر بز گرچه به اندازه شیر گاو مصرف نمی شود اما در بعضی از موارد ارزش غذایی بالاتری را دارا می باشد. از خاصیت شیر بز می توان به تقویت استخوان ها، کمک به کاهش وزن ،کاهش التهاب ،هضم بهتر ، افزایش ایمنی بدن ، تقویت سلامت قلب ، جلوگیری از از تجمع سموم در بدن و  افزایش متابولسیم اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم ۸ خاصیت شگفت آور شیر بز را به شما معرفی کنیم :

۱-تقویت استخوان بندی بدن

یکی دیگر از خاصیت شیر بز داشتن کلسیم کافی برای تقویت استخوان های بدن است. علاوه بر این مقدار کلسیم موجود در شیر بز قابل قیاس با شیر گاو است ، بدون بسیاری از عوارض های جانبی که می تواند از پوکی استخوان ها جلوگیری می کند.

خواص شیر بز

۲-خواص ضد التهابی

یکی از دلایلی که مردم تمایل بیشتری به خوردن این شیر دارند این است که آنها می توانند بدون ناراحتی و التهاب شیر بز را مصرف کنند، که این خاصیت اغلب در شیر گاو دیده نمی شود. خواص ضد التهابی به دلیل ترکیب آنزیم منحصر به فردی است که در شیر بز وجود دارد و التهابات روده را تسکین می دهد.

۳-جذب مواد مغذی

از دیگر فوایدشیر بز می توان به این اشاره کرد که شیر بز به شیر انسان شبیه است و در مقایسه با شیر سایر حیوانات این شباهت بیشتر می باشد. بنابراین بدن ما می تواند مواد مغذی بیشتری را از این نوع شیر جذب کند و هضم آن نیز در فرایندهای گوارشی راحت تر است.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خاصیت شیر گوسفند این مقاله مطالعه نمایید.

۴-تقویت کننده متابولسیم

درصد مواد مغذی موجود در شیر بز نسبت به شیر گاو بیشتر است و مصرف آن صرفه اقتصادی بیشتری نیز برای خانوارها دارد. یک فنجان شیر بز تقریبا ۴۰ درصد از نیازهای ما به کلسیم ، ۲۰ درصد نیاز به ویتامین B و همچنین مقدار قابل توجه ای از پتاسیم و فسفری که مورد نیاز بدن است را فراهم می کند. علاوه براین مطالعات نشان داده است که شیر بز می تواند باعث جذب بیشتر آهن و مس شود که برای کسانی که به کم خونی مبتلا هستند بسیار مفید می باشد.

۵-محافظت از قلب

تقریبا مقدار اسیدهای چرب مفید موجود در شیر بز دو برابر شیر گاو می باشد. این بدان معنی است که مصرف این نوع شیر می تواند کلسترول بدن را متعادل تر کند. با متعادل سازی میزان اسیدهای چرب ضروری در بدن، می توان از سکته مغزی ، حمله قلبی و سایر عوارض قلبی و عروقی جلوگیری کرد. سطح پتاسیم بالا در شیر بز همچنین باعث کاهش فشار خون می شود و تنش را در سیستم قلبی وعروقی کاهش می دهد.

با برترین نژاد بزهای شیری جهان آشنا شوید.

۶-افزایش ایمنی بدن

شیر گاو حاوی مقدار کمی از سلنیوم است، اما مقدار قابل توجهی از این ماده مفید در شیر بز وجود دارد. این ماده معدنی نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و بدن را از بیماری ها و عفونت ها محافظت می کند.

۷-کاهش وزن

اگرچه شیر بز حاوی اسیدهای چرب بیشتری نسبت به شیر گاو است اما چربی بد کم تری در این نوع شیر موجود می باشد و می توان بدون اینکه نیاز های تغذیه ای بدن را کاهش داد چرب کم تری دریافت کرد و باعث کاهش وزن شود و از خاصیت شیر بز محسوب می شود.

۸-حفاظت از محیط زیست

فرایند گوارش گاوها باعث تولید مقادیر زیادی گاز متان می شود که این گاز به جو و لایه اوزون بسیار آسیب وارد میکند. محققان در واقع بر این باورند که پرورش میلیون ها گاو در سراسر دنیا سالانه خسارات زیادی به لایه اوزون وارد می کند که می توان با پرورش و استفاده از محصولات لبنی بزها از تغییرات خطرناک اقلیمی جلوگیری کنیم.

قیمت دام زنده | مرکز خرید دام زنده