کله پاچه یک غذای سنتی در خاورمیانه و قفقاز جنوبی می باشد که روش طبخ آن در کشورهای مختلف، تقریبا مشابه می باشد. کله پاچه و جگر یک غذای سنتی و قدیمی است که از گذشته تا به امروز هنوز در بین افراد شهرت دارد و بسیاری صبح زود برای خوردن کله پاچه به طباخی ها مراجعه می کنند. کله پاچه غذایی بسیار پرانرژی و چرب است  و کسانی که دارای چربی خون هستند و یا کلسترول و اسید اوریک خون آن ها بالا است و مبتلا به نقرس هستند می بایست از خوردن آن اجتناب ورزند، چون کلسترول آن در خون رسوب کرده و موجب سکته مغزی و قلبی می شود.  در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد کله پاچه و فواید و مضرات آن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم بتوانیم در مصرف این ماده غذایی پرچرب و خوشمزه راهنمایی های لازم را به شما ارائه کنیم.

کله پاچه

کله پاچه و اجزای آن

همانگونه که گفتیم کله پاچه یک غذای خوشمزه و اما بسیار چرب می باشد که طرفداران بسیاری به خصوص در ایران دارد. کله پاچه در ایران در مکانهای خاصی به نام کله پزی و یا طباخی تهیه می شود. واحد شمارش کله پاچه “دست” می باشد. کله پاچه گرچه غذای لذیذی است اما مصرف آن به طور مداوم برای افرادی که چربی بالایی دارند، ممنوع می باشد؛ چون باعث بیماری ها و مشکلات بیشتری خواهد شد.

طباخی ها برای پختن کله پاچه زمان بسیاری را صرف می کنند، زیرا این غذا به زمان پخت زیادی نیاز دارد. همچنین تهیه مواد لازم و کله گوسفندان و همچنین تمیز کردن و آماده نمودن آن ها برای پخت نیز زمان زیادی از آنان می گیرد. معمولا کله پاچه را با لیمو ترش و نان سنگک سرو می کنند. کله پزی ها از صبح زود مغازه خود را باز می کنند و مشتری ها برای خوردن کله پاچه به آنها مراجعه می نمایند.

اجزای کله پاچه

کله پاچه از اجزای مختلفی نظیر جگر، چشم، زبان، مغز، سیرابی و شیردان، بناگوش تشکیل شده است. هر کدام از این قسمت ها مزه ی خاص خود را دارد که ممکن است برخی قسمت ها به مزاج بعضی افراد لذیذ و خوشمزه نباشد. معمولا چشم قسمت محبوب کله پاچه می باشد که اکثر افراد آن را دوست دارند. در ادامه در مورد برخی قسمتهای کله پاچه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می ‌دهیم.

  • مغز

مغز گاو و گوسفند حدوداً به اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد که معمولاً خوردن آن توصیه نمی شود؛ البته ترکیب چربی هایی نظیر تری گلیسیرید و کلسترول موجب افزایش جذب کلسترول و در نتیجه افزایش چربی خون می شود.

  • زبان

طبق هرم ماده غذایی زبان معادل با ۳ واحد گوشت می باشد که بدن انسان نیز  روزانه به همین مقدار گوشت نیاز دارد و نباید بیشتر از این مقدار مصرف کند. زبان دارای ویتامینه B1 و B12 نیز می باشد که نقش بسیاری در خونسازی و عملکردی سیستم ایمنی بدن  دارد.

پاچه

پاچه معادل دو واحد گوشت است و برای کسانی که بدنشان دچار سستی است و نیاز به محکم نمودن اندام هایشان دارند، مناسب است. طبع پاچه گوسفند سرد می ‌باشد. رقیق کنندگی خون، التیام دهنده زخم ها و افزایش شیردهی مادر از خواص پاچه گوسفند می باشد. پاچه نسبت به سایر قسمت ها از چربی کمتری برخوردار است و منبع مناسبی برای پروتئین می‌باشد و برای کسانی که دچار پوکی استخوان هستند و استخوان های آن ها مرتبا دچار شکستگی می‌شود، مناسب است؛ اما در عین حال مصرف بیش از دوبار آن در ماه توصیه نمی شود.

بهترین و بدترین قسمت در کله پاچه

مغز گاو و گوسفند به دلیل داشتن کلسترول و چربی بسیار بالا جزء قسمت های از کله پاچه هست که خوردن آن توصیه نمی شود. بنابراین برای حفظ سلامتی خود تا حد امکان از خوردن مغز خودداری کنید. بهترین قسمت در کله پاچه نیز پاچه آن می باشد، چون چربی آن نسبت به سایر قسمت ها کمتر است و دارای خواصی می باشد که به آنها اشاره کردیم.

خواص موجود در کله پاچه

کله پاچه سرشار از ویتامین هایی نظیر ویتامین B، روی و آهن می باشد. بناگوش (گوشت صورت) دارای پروتئین زیادی است که پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. مغز نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین B12 می باشد. البته این نکته را در نظر بگیرید، ویتامین B حلال در چربی می باشد و جذب آن ها توسط کبد انجام می شود، بنابراین مصرف بیش از اندازه آن می ‌تواند موجب آسیب رساندن به کبد شود.

کله پاچه همچنین باعث تقویت بافت استخوان می‌شود و برای کسانی که از درد استخوانی رنج می‌برند، می‌تواند مفید باشد و باعث تقویت استخوان های آن ها شود.

از جمله خواص سیرابی این است که نسبت به کله پاچه دارای چربی کمتری می باشد و برای افرادی که ناراحتی معده و اثنی عشر دارند، مفید است چون بافت سلول‌های مخاط معده را ترمیم می کند.

مضرات موجود در کله پاچه

کله پاچه دارای کلسترول بسیار بالایی می باشد (به عنوان مثال خوردن یک مغز معادل خوردن هشت تخم مرغ می باشد). کلسترول موجود در آن در رگ ها رسوب خواهد کرد و در نتیجه موجب گرفتگی رگ ها و در نهایت سکته مغزی و قلبی خواهد شد. کله پاچه غذایی بسیار سنگین می باشد که هضم آن دشوار است؛ بنابراین توصیه می شود که در وعده صبحانه مصرف و از خوردن آن در وعده شام جلوگیری شود. چون ممکن است باعث بی خوابی و ناراحتی های معده گردد.

در نظر گرفتن این نکته نیز ضروری می باشد؛ کسانی که کله پاچه مصرف می کنند باید به طور مداوم تحرک نیز داشته باشند؛ تحرک و خوردن کله پاچه با یکدیگر رابطه مستقیم دارد و به کسانی که بدون تحرک هستند خوردن کله پاچه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چون به دلیل کالری، چربی و کلسترول بالای آن مشکلاتی نظیر چاقی مفرد، کلسترول و چربی خون بالا و بسیاری از موارد دیگر را برای فرد ایجاد می کند.

تغذیه مطلوب برای پرورش گوسفند نیز یکی از مهم ترین معیارها برای داشتن کله پاچه ای سالم است که دامداران مجموعه بازار گوسفند همواره به آن توجه دارند برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده می توانید با ما تماس بگیرد.

نتیجه گیری

 

در نهایت از این مطلب می ‌توان نتیجه که مصرف کله پاچه در حد اعتدال (ماهانه یکی، دوبار) برای افرادی که ناراحتی خاصی ندارند مشکلی نخواهد داشت. چون ویتامین ها و برخی دیگر از مواد مورد نیاز بدن را دارا می باشد. اما مصرف بی رویه آن می تواند مشکلات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و سلامت انسان را به خطر بیاندازد.