همانگونه که میدانید هر ماده ی غذایی مضرات و فوایدیی را دارد که نخوردن و یا زیاده روی در مصرف آن می تواند عواقب جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد. گوشت قرمز نیز یکی از این مواد غذایی است که دارای فواید و مضرات خاص خود است.منظور است گوشت قرمز ،همان گوشت پستانداران می باشد که نسبت به گوشت مرغ و ماهی از میزان آهن بیشتری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم در مورد فواید و مضرات گوشت قرمز و میزان مصرف متعادل آن، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

فواید و مضرات گوشت قرمز

فواید گوشت قرمز

  • انرژی بالا

یکی از فوایدیی که برای گوشت قرمز می توان در نظر گرفت انرژی بالای آن است.گوشت قرمز دارای کالری فراوان می باشد (۱۰۰ گرم  گوشت قرمز حاوی ۲۰۶ کیلو کالری است) . مصرف میزان مناسبی از کالری به شما در انجام کارهای روزمره و کم شدن میزان خستگی در زمان انجام فعالیت هایی که به انرژی زیادی نیاز دارند،کمک می کند. هر فرد بالغ به طور تقریبی به ۲۰۰۰ کالری نیازمند می باشد.

  • منبع پروتئین

از دیگر فواید گوشت قرمز ، وجود پروتئین های فراوان در آن است ( هر ۱۰۰گرم گوشت حاوی ۱۷٫۱ گرم پروتئین میباشد).گوشت قرمز یک منبع غنی از پروتئین می باشد.پروتئین نقش اصلی در ساختار آنزیم ها ، سیستم دفاعی و هورمون های بدن را داراست و با فراهم کردن بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی با اهمیت، تاثیر بسزایی در رشد بدن دارد.تاثیر پروتئین در رشد بدن در کشورهایی که سرانه مصرف این ماده بیشتر است ، مشخص می باشد.در این کشورها افراد دارای میانگین قد بلندتری هستند.

  • منبع ویتامین

وجود ویتامین ها ارزش غذایی گوشت قرمز را دو چندان می کند.گوشت قرمز از ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B1، برخوردار است.گرچه مقدار ویتامین B1 در گوشت زیاد نیست اما همین مقدار تاثیر زیادی در افزایش استقامت بدن ، قابلیت انعطاف پذیری بیشتر و افزایش میزان انرژی را در بدن دارد و همچنین از خشک شدن و پوسته پوسته شدن بدن نیز جلوگیری میکند و استقامت بیشتری به فرد می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ۷خاصیت باورنکردنی گوشت گوسفند را مطالعه کنید.

  • منبع آهن

همانطور که می دانید آهن نقش بسزایی در ساختار گلبول های قرمز دارد و افرادی که بدن آنها از میزان آهن کافی برخوردار نباشند دچار کم خونی خواهند شد.

فواید و مضرات گوشت

  • منبع فسفر

فسفر موجود در گوشت تاثیر فراوانی در افزایش رشد و تراکم استخوان ها دارد و هر ۱۰۰ گرم گوشت قرمز حاوی ۱٫۹ گرم فسفر است.

مضرات گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند باعث بالا رفتن فشار خون، افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی،کلسترول خون و سبب مبتلا شدن به برخی از سرطان ها شود.

سرطان روده بزرگ ،سرطان پانکراس،سرطان غدد لنفاوی،سرطان کیسه صفرا و … از جمله سرطان هایی است که با زیاده وری در مصرف گوشت قرمز،احتمال ابتلا به آنها افزایش می یابد.

گوشت قرمز همچنین به دلیل داشتن اسیدهای اشباع فراوان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

گوشت قرمز همچنین به دلیل داشتن اسیدهای اشباع فراوان ،ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.نقرس یکی دیگر از بیماری های است که در اثر استفاده بی رویه از گوشت قرمز به وجود می آید و جزو مضرات گوشت قرمز محسوب می شود. مقدار اسید اوریک خون در بیماری نقرس افزایش می یابد. اسید اوریک از تجزیه پروتئین ها به وجود می آید و همانگونه که می دانید ، گوشت منبع قابل توجه ای از پروتئین می باشد .

میزان تعادل مصرف گوشت قرمز

همانگونه که گفته شد گوشت قرمز دارای مزایایی می باشد که در صورت عدم مصرف آن ممکن است بدن دچار مشکلاتی شود  اما در مقابل، زیاده روی در آن نیز می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد . متخصصان میزان مصرف متعادل گوشت قرمز را برای یک فرد سالم به طور میانگین ۷۰ گرم در روز و یا ۵۰۰ گرم در هفته در نظر گرفته اند. مصرف بیش از این مقدار می تواند موجب بیماری های قلبی و عروقی و سرطان های مختلف شود که به آنها اشاره کردیم.

بهتر است در هنگام مصرف گوشت قرمز نکاتی را نیز در نظر بگیرید :

  1. از قسمت های کم چرب گوشت قرمز برای پخت استفاده نمایید.
  2. گوشت های ارگانیک که بدون هورمون و آنتی بیوتیک هستند خریداری کنید.
  3. گوشت قرمز را همراه با گیاهان معطر نظیر رزماری، آویشن، جعفری و… مصرف نمایید.چون این گیاهان حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشند که اثرات منفی گوشت قرمز را کاهش می دهد.
  4. مصرف میوه ها در کنار گوشت قرمز ، عوارض آن را کاهش می دهد.
  5. ادویه کاری ، زنجبیل و سیر نیز از آسیب های زیاده روی در مصرف گوشت قرمز جلوگیری می کند. سیر موجب دفع سموم از بدن می شود ، زنجبیل باعث بهبود عملکرد روده ها و هضم سریع تر مواد غذایی از جمله گوشت خواهد شد و زردچوبه درارای خاصیت ضد سرطانی است که همراه با فلفل تاثیر چند برابر خواهد داشت.
در این مقاله سعی کردیم در مورد فواید و مضرات گوشت قرمز نکاتی را بیان کنیم. امیدواریم که اطلاعات خوبی را در موردفواید و مضرات گوشت قرمز به شما منتقل کرده باشیم .
بازار گوسفند مرجع فروش گوسفند زنده در سراسر تهران بدون تعطیلی آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی می باشد.
برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرد.