گوسفند بهمئی

گوسفندان بهمئی سفید رنگ هستند اما لکه های قهوه ای و سیاه نیز در بدن این نژاد از گوسفندان دیده می شود.جمعیت این گوسفندان روبه کاهش است و جزو نژادهای درحال انقراض محسوب می شوند.

گوسفند بهمئی بیشتر در منطقه کهکلیویه و بویراحمد دیده می شود و بازده ای لاشه ای نسبتا خوبی در حدود 50 درصد را دارا می باشند.نژاد گوسفندان بهمئی همچنین می توانند شیری حدود 300 گرم در طول روز تولید کنند و در دوره رشد روزانه 160 گرم وزن بگیرند.پشم تولیدی سالیانه گوسفند بهمئی به 1.2 تا 2 کیلوگرم می رسد.

وزن نر بالغ این نژاد حدود 61 کیلوگرم و ماده 40 کیلو گرم است.

گوسفند سنگسری

گوسفند سنگسری را بیشتر می توان در تهران و سمنان مشاهده کرد. گوسفندان سنگسری در دسته گوسفندان دنبه دار سبک و رنگین قرار می گیرند.رنگ این گوسفندان بیشتر آهویی ،سفید و سیاه می باشند.درصد راندمان این گوسفندان پس از ذبح در حدود 46 درصد است و می توانند 350 گرم شیر را در روز تولید کنند.پشمی که این گوسفندان در سال می توانند تولید کنند به 2 کیلوگرم نیز می رسد که بازدهی 50-90 درصدی را به همراه دارد.

وزن نر بالغ گوسفند سنگسری 49 کیلوگرم و ماده 37 کیلو گرم است.

گوسفند مغانی

گوسفند مغانی جزو نژادهای گوشتی ایران محسوب شده و بیشتر در مناطق سردسیر اردبیل ،آذربایجان شرق و خراسان شمالی یافت می شوند . طیف رنگی گوسفندان مغانی بیشتر کرمی است و بدنی رنگین دارند.این گوسفندان بازده ای لاشه ای خوبی داشته و پس از ذبح در حدود نصف وزن گوسفند، گوشت می دهند.تولید پشم سالیانه گوسفند مغانی به 3.5 کیلو گرم نیز می رسد و شیر تولیدی روزانه آنان، 500 گرم است.

گوسفند مغان

 

 

وزن بره 6 ماه گوسفند مغانی در حدود 30 کیلوگرم می باشد و وزن نر بالغ 60 کیلوگرم و ماده 52 کیلوگرم است.

گوسفند مهربان

تراکم جمعیتی این نژاد در استان های همدان ،زنجان و بخش هایی از کردستان و استان مرکزی می باشد.

گوسفندان مهربان،گوسفندانی سنگین وزن و دنبه دار هستندکه  در دسته نژادهای گوشتی-پشمی قرار گرفته اند.رنگ این گروه سفید ،خرمایی و شکری است که لکه هایی در نقاط مختلف بدن آنان دیده می شود.در دوره پروار بندی می توانند از 120 تا 250 گرم در روز افزایش وزن پیدا کنند و درصد دوقلوزایی 14% دارند.شیر تولید گوسفند مهربان در طول روز 500 گرم و پشم تولیدی سالیانه 0.6 تا 2.5 کیلوگرم می باشد.

وزن نر بالغ گوسفند مهربانی 64 کیلوگرم و ماده 54 کیلوگرم است و بازده لاشه 45 درصد دارند.

برای اطلاع از قمیت گوسفند زنده با کارشناسان بازار گوسفند تماس بگیرد.