جگر گوسفندی جزو غذاهای مفید و خوشمزه محسوب می شود که حاوی مواد مغذی زیادی است و در سلامت بدن انسان بسیار تاثیر گذار است.جگر گوسفند یک منبع شگفت انگیزی از انواع مواد مغذی می باشد که اغلب مردم درباره آن نمی دانند.

در این مقاله قصد داریم خواص جگر گوسفندی را به شما معرفی کنیم .

خواص جگر گوسفندی

جگر شامل موادی است که به حذف مواد سمی از بدن کمک کرده ودستگاه ایمنی و گوارش را بازسازی می کند.

جگر منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین ها،پروتئین ها،مواد معدنی،اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هاست.بسیاری گمان می کنند که ویتامین ها و مواد معدنی را فقط در سبزیجات و میوه ها می توان یافت در حالی که جگر منبع مغذی تر به حساب می آید.

خواص جگر گوسفندی

ویتامین ها :

ویتامین های موجود در جگر گوسفندی شامل ویتامین A،D،K،تمام گروه B ( از جمله ویتامین B-12 و اسید فولیک ) می شود.

ویتامین A : این ویتامین که محلول در چربی است و نقش یک کاتالیزور بسیار مهم در فرایندهای بیوشیمیایی بدن را دارد و برای جذب مواد مغذی ، رشد استخوان ها و باروری بسیار مهم است.

ویتامین B2 :ریبوفلاوین یا ویتامین B2، برای توسعه و عملکرد سلولی مهم است و همچنین در تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.

ویتامین B9: این ویتامین نقش مهمی در رشد سلول و تشکیل DNA دارد.

پروتئین :

پروتئین برای ادامه حیات بدن حائز اهمیت است و تقریبا در تمامی قسمت های بدن یافت می شود و از دیگر خواص جگر گوسفندی به شمار می آید.بیش تر از یک چهارم جگر گوسفندی و گاوی از پروتئین ساخته شده است و اسیدهای آمینه ضروری بدن را فراهم می کند.اسیدهای آمینه واحد تشکیل دهنده پروتئین ها هستند برخی از این اسیدهای آمینه را بدن می سازد اما برخی دیگر را باید از مواد غذایی دریافت کرد.

جگر منبع خوبی از پروتئین است . مصرف پروتئین باعث افزایش متابولیسم،کاهش اشتها،کمک به ایجاد عضله و حفظ عضلات در طی کاهش وزن می شود و از دیگر خواص جگر گوسفندی محسوب می شود.

در مورد سلامت دام و جگر باید به این موضوع توجه داشت که تغذیه مطلوب دام بسیار مهم است. مجموعه بازار گوسفند با در نظر گرفتن این مسئله همواره تلاش می کند که گوسفندان و دام ها در بهترین مراتع پرورش یابند.

مواد معدنی :

بسیاری از مواد معدنی مفید مانند آهن ،روی، کروم،فسفر،سلنیوم و… را می توان در جگر یافت که این ماده را از نظر ارزش غذایی در جایگاه خوبی قرار داده است.

برخی دیگر از خواص درمانی و مفید جگر گوسفندی و گاوی :

  • کولین : کولین در رشد مغزی و عملکرد بهتر کبد نقش دارد و همچنین یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری است که به رشد جنین کمک می کند.
  • مس  : مس در فعال کردن تعدادی از آنزیم ها نقش دارد و سپس به تنظیم تولید انرژی،متابولیسم و عملکرد مغز کمک می کند.
  • آهن : جگر منبعی مهمی از آهن است. آهن در حمل اکسیژن در بدن نقش دارد.

از مزیت های خوب دیگر جگر می توان به این مورد اشاره کرد که در مقایسه با بیشتر گوشت ها، کالری کم تری دارد در عین حال که شامل مواد مغذی زیادی نیز می باشد.

نقش کبد ( جگر ) در بدن :

جگر یک عضو حیاتی در بدن انسان ها و حیوانات است که وظایف زیادی دارد:

  1. پردازش غذا هضم شده
  2. ذخیره گلوکز، آهن،ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری
  3. پاکسازی و ذخیره سموم و داروها از خون

مضرات خوردن جگر

بسیاری درباره ی خوردن جگر نگران هستند و درمورد اینکه غذای سالمی است یا نه شک دارند.یکی از بیشترین نگرانی ها درباره خوردن جگر، مقدار کلسترول آن است . مردم گمان می کنند که کلسترول در مواد غذایی موجب بیماری های قلبی می شود.با این حال تحقیقات اخیر نشان میدهد که این موضوع برای اکثریت مردم درست نیست.از مضرات دیگر خوردن جگر این است که شاید حاوی سموم باشد.

 

خوردن جگر برای بدن بسیار مفید است وباید در ژریم غذایی مورد استفاده قرار بگیرد که البته برخی افراد طعم آن را دوست ندارند که می توان با استفاده از روش های مختلف مثل مزه دار و ترکیب با سایر مواد این طعم را کاهش داد.