اهمیت دامداری به دلایل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی از قبیل منبع درآمد، باروری خاک ، محصولات دامی (شیر ، گوشت و …) برای خانوار روستایی و عشایری بسیار مهم است و همواره مورد توجه این قشر از جامعه بوده است وبه عنوان اصلی ترین سرمایه خانواده ها در این مناطق محسوب می شود.

دامداری سهم مهمی در تامین غذای مورد نیاز بشر دارد که می توان به محصولات لبنی ، گوشت ، پشم ، چرم اشاره کرد.علاوه بر این کود حیوانی نقش اساسی را در صنعت کشاورزی دارد.گوسفند به دلیل اینکه دارای شرایط دامپروری راحت تری است و نرخ بازده ای بالاتری نسبت به سایر حیوانات دارد بیشتر مدنظر دامداران برای دامپروری می باشد.

همچنین نگرانی ها روزافزونی نسبت به عرضه و تقاضای محصولات دامی به ویژه در کشورهای توسعه یافته وجود دارد به این دلیل که تولید این محصولات هزینه زیادی دارد و مراتع در طبیعت روبه کاهش است.و این مسئله خود اهمیت دامداری را دوچندان می کند .اما امروز می توان با اتکا بر دانش و فناوری مدرن بخشی از این چالش را حل کرد.بااین حال بخشی از این نوآوری ها می تواند تاثیر منفی بر کیفیت محصولات دامی داشته باشد.

سلامت و کیفیت محصولات دامی به طورعمده بر سلامت انسان اثر می گذارد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) اعلام کرده است که در همه ی کشورهای جهان تقاضا برای غذا درحال افزایش است که باید از طریق استفاده از ژنتیک بهتر و تغذیه مناسب تر و هدفمند این مشکل را حل کرد.

دامداری به عنوان یکی از قدیمی ترین شغل ها در بین جوامع شناخته می شود که از مزایای دامداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید گوشت
  • تولید پشم مناسب برای صنایع نساجی
  • تولید چرم با کیفیت
  • تولید محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و …
  • کود حیوانی برای کشاورزی
  • ایجاد اشتغال در مناطق روستایی

اما بدون شک در ۵۰ سال آینده تحقیقات و نوآوری ها نقش مهمی در دامداری خواهد داشت که افزایش بهره وری و افزایش سرعت استفاده از تکنولوژی در این صنعت دو چالش اساسی خواهد بود.

مرکز خرید دام زنده